Distrikt Jämtlands Län

Friskvårdsutbildningar m.m.

Här ska vinnas

Friskvårdsdagen 29 september 2022 i Brunflo
En lite gråmulen morgon samlades ett trettiotal PRO:are från hela Jämtland på IOGT i Brunfloför att lära mer om friskvård för pensionärer.
Det var PRO Jämtland som under ledning av Gertrud Nygren kallat samman friskvårdsledare från hela 14 lokalföreningar för att lära, utbyta idéer och lära känna varandra.
När presentationen av deltagarna var gjorda och morgonfikat urdrucket bar det av till fotbollsplanen bakom Klanghallen. Där var det fyra olika ”prova på” aktiviteter som syftade till att väcka deltagarnas intresse för att ev. ta med sig dessa idéer hen till sin lokalförening.
Vi testade gåfotboll under ledning av Benny Brovinger, frisbeegolf med Elisabeth Brovinger, Cornhole
med Ludde Lundström och kast med liten handväska med Ingegerd Lundström.
Fotbollsspelarna gick in i spelet med stor entusiasm, det svåra var där att inte springa för att nå bollen.
Frisbee spelarna upplevde vissa problem med den lätta skivan som inte alltid ville hamna där somspelarna ville, på grund av att vindarna också blandade sig med i spelet.
Cornhole visade sig vara att kasta en kornpåse 8,23 meter mot ett lutande plan med ett hål i. Det här var svårare än det såg ut, inte många påsar slank ner i hålen.
Kast med liten handväska drog ner många skratt hos spelarna. Här gällde det att kasta en handväska
ner i plasthink. Det var synnerligen enkla regler, men trots det ganska svårt att träffa målet.
Efter ett par timmars spelande återvände hela skaran till IOGT där PRO Brunflos köksdamer AnnaGreta och Irene dukat upp en lunch bestående av Raggmunk med fläsk, som utan problem försvann ner i våra magar.
Efter lunchen vidtog så inomhusaktiviteter resten av eftermiddagen. Vi började med ett inspirationspass där vi bytte erfarenheter och tips med varandra. Här hade idésprutan Gertrud en hel del att tillföra och många andra hade också bra idéer på saker att driva i föreningarna.
Eva Britt Björk gav en orientering i den populära orienteringen Hitta Ut som man har på många platser i länet och som man även kan finna på många platser i vårt land. Hon visade på det kartmaterial som finns att hämta gratis på många platser. Här gäller det att hitta stolpar uppsatta som har en kod som man sedan kan registrera. Kaj Eriksson visade ett annat sätt att hitta dessa stolpar genom att hämta hem en app. till sin telefon och följa en blå prick till målet. Fördelen med
den metoden är bl.a. att man ser var man befinner sig, vilket kan kännas tryckt för den som inte är så van att röra sig i okänd mark.
Nästa punkt på dagordningen var fallolyckor där äldre människor är inblandade, vilket är ett gigantiskt folkhälsoproblem. Fall dödar och invalidiserar fler människor än alla andra skador tillsammans. Jämtland/Härjedalen har dessutom flest höftfraktioner i Sverige. Man frågar sig varför.
Vi enades om att det finns mycket att önska om att leva på äldreboende i form av träning och empati.
Friskvårdsdagen avrundades med utvärdering och planering för kommande friskvårdsdagar varefter
Gertrud tackade de inblandade från Pro Brunflo för att de valt ta på sig det praktiska, vilket de
klarade på ett bra sätt.
Text och Foto: Kaj Eriksson