Distrikt Jämtlands Län

PROvetarna

PRO Torvalla Svenska mästare i PRO-vetarna 2023

För oss andra föreningar i Jämtland har det varit omöjligt på senare år att slå lag Torvalla.

De har visat upp en bred kunskap på många områden som gjort att de avgått med seger många gånger i distriksfinalerna.

Torvalla har och flera framskjutna placeringar i riksfinaler.

Nu har årets mästare korats och vi i Jämtland är inte alls överraskade när PRO Torvalla besegrade alla andra deltagande lag.

Prisutdelning i PRO vetarna 2023

Här får lag PRO Torvalla sina priser

Här sitter segrarna Maria Frank, Jan Wrang och Herbert Almgren i djupa funderingar

Distriktsuttagning i PRO-Vetarna 2023

PRO-Vetarna är en riksomfattande tävling i allmänbildning som genomförs varje år.

Den 30 maj 2023 genomfördes tävlingarna inom PRO Jämtland-Härjedalen i publikhallen vid Östesundstravet.

PRO-distriktet Jämtland-Härjedalen står som anordnare. Tre oberoende personer har sammanställt frågorna och två av dem var domare under tävlingarna. Tävlingsledare var Gertrud Nygren, ordförande i PRO-distriktet. konferencier var Sören Möller, domare Bo Lindberg, Lennart Hobring och Anitha Olofsson och ”springare” alltså de som lämnade ut och hämtade in svarstalongerna var Siv Risberg-Borgh och Elsy Johansson.

Underhållare före tävlingarna och under kaffepausen var ”Ekan och gåbban” som peppade både tävlande och publik med glada låtar.

PRO Torvalla har varit framgångsrika under flera år. De har vunnit Regionfinalerna 3 år i rad och har kommit 3:a i Riksfinalerna två gånger. I år var det 7 lag som ställde upp för att försöka ge PRO Torvalla en match. Lagen utöver PRO Torvalla var PRO Oden, PRO Offerdal-Alsen, PRO Körfältet, PRO Lugnvik, PRO Leva livet lag 1 och PRO Leva livet p4 Retro.

Men det gick förstås inte! PRO Torvalla vann igen men med PRO Leva livet p4 Retro hack i hälarna. PRO Torvalla går alltså vidare till Regionfinal i Västerbotten 29 augusti och vi önskar dem lycka till! Vinnande lag: Jan Wrang, Herbert Almgren och Maria Frank

Vinnarna i PRO_vetarnar distriksfinal 2023

Vinnarna i 2023-åsr distriksfinal PRO vetarna

Text och Bild: Elsie Johansson

Regionfinal i PRO:s nationella frågesport PROvetarna 1/9 2022

Regionfinal i PRO:s nationella frågesport PROvetarna
Torsdagen den 1 september kl. 13.00 hölls regionfinaler i PRO:s nationella
frågesport PROvetarna i publikhallen på Travet.
I år är det Jämtlands tur att anordna regionfinalen för de fem nordligaste länen;
Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland, Medelpad och Jämtland. De tävlande
lagen har segrat i sitt distrikts mästerskapstävling så det är de skarpaste hjärnorna
bland Norrlands PRO:are som möts. I varje lag ingår tre tävlande och en reserv.
Tävlingsledare Gertrud Nygren hälsar tävlande och publik välkomna och berättar
vad det är som genomförs i dag. Precis kl 13.00, hälsar fem tävlingsledare på fem
olika platser i Sverige deltagare och publik välkommen till regionfinaler. Tävlingen
startar samtidigt på alla ställen och samma frågor, levererade i förslutna kuvert,
ställs i alla finaler.
Det är en lekfull tävling – men på största allvar. Och intresset är stort från både
deltagare och publik. Nu var det inte så stor publik i publikhallen i dag men de
närvarande följde tävlingen med stort intresse.
PROvetarna bjuder på kluriga frågor inom tolv olika teman. För att vinna krävs en
bra lagsammasättning samt kunskaper om både aktuella och historiska ämnen.
Tävlingsledare Gertrud Nygren presenterar alla deltagare samt staben i anordnande
distrikt. Domare och svarsrapportörer är Bo Lindberg och Anitha Olofsson.
Konferencier Sören Möller samt ”springare” det vill säga utdelare och insamlare av
frågorna: Siv Risberg-Borgh och Elsy Johansson. Kanslist Agneta Öhlund har
ordnat allt praktiskt.
Efter 12 frågor med 3 delfrågor inom skilda ämnesområden så blev resultatet ovisst
ända fram till sista svaret. Då blev det klart att lag Jämtland gick segrande ur
striden endast 1 poäng mer än lag Medelpad. Det betyder att Jämtlandslaget får åka
till Stockholm för deltagande i riksfinalen den 1 november. Detta för tredje gången!
Elsy Johansson

Vinnande lag i Regionsfinalen, Lag Jämtland

PRO Torvalla i Riksfinal PRO Vetarna den 17 maj -22

Den 17 maj deltog Jan Wrang, Herbert Almgren och Erik Rääf i riksfinalen i Stockholm.
Kl 11.30 samlades de tävlande i Word Trade Center för att genomföra tävlingen.
Herrarna slutade på en tredje hedervärd plats!Regionfinal i PRO:s nationella frågesport PROvetarna

Distriktsfinalerna i PROvetarna 2021.

Torvalla vann igen 2021

Regionfinalen PRO vetarna.
Det segrande laget i Distriktsmästerskapet, PRO Torvalla, åkte till
Ånge den 21 oktober för att tävla i Regionmästerskapet. Fem distrikt
deltog, Jämtland, Norrbotten, Västerbotten, Ångermanland och
Medelpad. Vårt mästarlag var Jan Wrang, Hebert Almgren och Erik
Rääf. Tre skärpta gossar med bredd på kunnandet.
Tävlingen bestod av 36 frågor uppdelat i 12 omgångar. Där fanns allt
från frågor om rymden till bergskedjor och kultur. Inga lätta saker att
handskas med, varje moment med tre frågor skulle klaras av på 2
minuter. I början låg lagen nära varandra med Jämtland och
Västerbotten i täten. Vid sjunde omgången låg Västerbotten före
Jämtland med en poäng, men sen drog vårt lag ifrån och tog hem en
god seger med 27 poäng före Västerbottens 23 poäng. Hemmalaget
Medelpad hamnade på tredje plats med 20 poäng. Regionsegern
betyder en resa för herrarna till Stockholm i november för Riksfinal.
Ånge bjöd på solsken och ett trevligt arrangemang med goda mackor
till morgonkaffet och lunch på Hotell Mittlandia. Arrangör och
tävlingsledare var Stefan Hägglund som skötte allt perfekt och kom
med muntra tillrop mellan varven. När segern var vunnen och våra
skarpa gossar blivit vederbörligen hyllade, vändes kosan hemåt och vi
landade i ett regnigt Östersund.
Maria Frank

Vinnande laget TORVALLA