Förening Varberg

Apelvikspromenad 9/4

Vi samlades under hotfullt väderläge i Apelviken denna eftermiddag. Regnet hängde i luften. Men vi hade tur och klarade oss från väta och i stort sett vindstilla var det också.

Gunnar Carlsson guidade oss genom Apelvikens historia på ett säkert och informativt sätt. Mycket intressant hade han att berätta! Apelviken var under 1800-talets början enbart jordbruksbygd utan vägar, järnväg och fritidsbyggnader. Kommunikation till och från området fick ske enbart med häst och vagn eller till fots. Järnvägen kom till först under 1880-talet. Fritidsbebyggelse kom till först under trettioalet när lagstadgad semester infördes. Innan dess förekom viss s k brunnsverksamhet då finare folk kom till området för att "dricka brunn". Den verksamheten flyttadessen in till Varberg och blev grunden till området vid Societetsrestaurangen, Kallbadhuset och Varmbadhuset.

Fritidshusbebyggelsen utvecklades i början helt spontant genom att bönderna i området arrenderade ut små tomter till folk från i huvudsak Varberg som ville bygga små stugor för att vara i på sommarhalvåret. Således utvecklades området då på privat initiativ och sköttes via föreningar av olika slag. Först på senare tid har bygg- och planverksamheten tagits in i kommunens verksamhet för att nu vara en viktig del av kommunens verksamhet för turist- och fritidsverksamhet.

Sammantaget en behaglig eftermiddag med kul och intressant information från Gunnar Carlsson!

Bild OSki

Hälsobrunnen från 1811 Bild OSki