Förening Söndrum

Vår historia

1898 invigdes Folkets Hus i Söndrum och är nu Sveriges äldsta som fortfarande är i bruk för sitt ursprungliga ändamål.

"Det finns en kvinna bakom allt"

Söndrum ligger mellan Halmstad och Tylösand. Vår historia började egentligen vid
den senaste istiden. En tid som formade de tre elementen Havet, Sanden och Stenen. Det folk som slog sig ner här hade en hård kamp för sitt levebröd, men man har lärt sig att leva med dessa tre element.
Havet gav fiske och sjöfart. Men havet inte bara gav utan även tog när stormar svepte in.

Sanden har mest varit till besvär. Sanddriften förstörde åkermark men man kämpade emot med att plantera skog. I sången där "guldet blev till sand" fick detta uttryck genom turismen en omvänd betydelse.
Stenen fick en stor betydelse under 1800-talet och en bit in på 1900-talet. Stenhuggare från hela Sverige samlades här. Arbetet var hårt och lönen liten men många trägna hustrur var dem ett gott stöd. Mot denna bakgrund uppstod vår förening, PRO Söndrum. Den aktiva Matilda Nilsson grundade föreningen den 21 mars 1943. Under tre års tid hölls mötena hemma hos Matilda och därefter i Folkets Hus.
Ett Folkets Hus som för övrigt är 110 år och Sveriges äldsta som fortfarande används till sitt ursprungliga ändamål. Matilda Nilssons dottdotter, Astrid Johansson, leder nu vår förenings livliga verksamhet.

Lena Ek, Gunnar Strandqvist, Kenneth Johansson och Carl-Erik Rydberg

Vid årsmötet 3/2 2020 avgick Astrid Johansson efter 16 år som ordförande för PRO Söndrum och till ny ordförande valdes Per Meijer.

Per Meijer och Astrid Johansson