Förening Sandviken

Vår historia

PRO Sandviken och Valhallas Historia.

Lila blomma

PRO:s och Valhallas historia.

PRO i Sandviken bildades den 3 augusti 1944 och idag har föreningen ca 1 370 medlemmar och är därmed en av Sveriges största.
All verksamhet äger rum på Valhalla på Seegatan 1 . Där har vi förutom medlemsmöten också cirkelverksamhet, boule, dans och friskvård.
Se mera under "Våra aktiviteter".

Valhalla

År 1908 lät Sandvikens Jernverk bygga Valhalla, som en kultur och nöjeslokal för sina arbetare.
År 1980 var Valhalla rivningshotad, men räddades i sista stund genom att Sandvik AB skänkte fastigheten till kommunen. Kommunen genomförde sedan gemensamt med PRO en genomgripande och omsorgsfull renovering. Den pågick under flera år och slutligen återställdes Valhalla i sitt ursprungliga skick.

PRO Sandviken hade tidigare en överenskommelse med kommunen om att få disponera Valhalla mot att föreningen  tog hand om underhåll och skötsel.
Fr.o.m. 2011 har överenskommelsen ändrats så att PRO Sandviken får disponera Valhalla med subventionerad hyra mot att föreningen tar hand om visst underhåll och skötsel.
För att klara vår del av överenskommelsen har vi sedan många år en rad arbetsgrupper som utan ersättning ansvarar för olika uppgifter i huset.
Vi är i konstant behov av nya friska krafter till dessa arbetsgrupper och tar med tacksamhet emot nya anmälningar. Kontakta gärna expeditionen tel. 026-270709.