Förening Ovanåker

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Årsmöte 12 februari 2020

En omfattande verksamhet och bra ekonomi beskriven i årsredovisningen för 2019 och ny ordförande och ny kassör för 2020 var de viktigaste punkterna som avhandlades på PRO Ovanåkers årsmöte den 12 februari.

Förutom årsmötesförhandlingarna hade vi en minnesstund över medlemmar som gått bort under 2019.

Vi som deltog bjöds på en utsökt korvgryta. Ett stort tack till kökskommittén.

Drygt 90 medlemmar samlades den 12 februari 2020 i Smyrnakyrkan till det årsmöte som stadgarna kräver. Det inleddes traditionsenligt med en minnesstund över kamrater som lämnat oss och jordelivet under det gångna året. Kören svarade för passande sång och musik och efter diktläsning hade vi en tyst minut för att hedra dessa 18 medlemmar.

Årsmötesförhandlingar

Av verksamhetsberättelsen framkom att PRO Ovanåker 31 december 2019 har 372 medlemmar, en minskning med 17 sedan förra årsskiftet. Verksamheterna och aktiviteterna har varit livlig och haft stor bredd och varit mycket uppskattad av deltagarna.

Av den ekonomiska redovisningen framkom att föreningen är mycket välskött. Revisorerna pekade i sin berättelse på att ekonomin är väl balanserad och väl motsvarar den verksamhet och de aktiviteter som genomförts under 2019. Efter några enstaka frågor från medlemmar kunde såväl verksamhetsberättelse som resultat- och balansräkning fastställas och styrelsen beviljades ansvarsfrihet.

När det gånga året avhandlats är det dags att titta framåt mot det kommande verksamhetsåret. Det innebär ju främst att det ska väljas nya ledamöter till styrelseposter och andra funktioner i föreningen. Den här gången hade årsmötet att välja bland annat ny ordförande och ny kassör. Roger Torvidsson lämnar ordförandeskapet efter ett 1½-årigt inhopp och som ny ordförande valdes enhälligt Ralf Ivarsson.

Ordförandeskifte. Roger Torvidsson överlämnar ordförandeklubban till Ralf Ivarsson

Margareta Zetterblom lämnar nu, efter massor av år med gediget arbete som kassör för att sköta föreningens ekonomi, över stafettpinnen till Åke Jonsson.

Åke Jonsson tar över uppdraget som kassör efter Margareta Zetterblom.
Margareta Zetterblom lämnar posten som kassör efter många års gediget arbete.

Vilka de övriga styrelseledamöterna blev kan du läsa under fliken
Om oss/Styrelsen

Avtackningar

Det första den nya ordföranden hade att göra var att tacka av ytterligare personer som i och med årsmötet nu lämnar sina poster och funktioner. Här vill vi särskilt nämna styrelsens hedersledamot Hemming Backman som nu under våren trappar ner sitt arbete med att hålla ihop alla de olika lotterier som är en sådan viktig grund för föreningens goda ekonomi. Med sitt arbete har han varje år sett till att föreningen via lotterierna fått in summor som motsvarat 30 – 50 % av hela årsomsättningen. Ett fantastiskt arbete under många år.

Hemming Backman avtackas och hedras för sitt fantastiska arbete för att via lotterier samla in pengar till föreningen.

Text: Jan Olov Strandell