Förening Ovanåker

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Medlemsmöte 8 januari 2020

Socialchefen i Ovanåkers kommun, Marita Lindsmyr, gästade PRO Ovanåker under det nya årets första medlemsmöte. Hon informerade bl a om den nya äldreboendet Näskullen.

De första lägenheterna planeras vara klara för inflyttning i slutet av sommaren 2020.Det nya, fina, boendet Näskullen är byggt i ett plan. De flesta särskilda boenden byggs numer enligt den modellen. Det är inte bara bra för de som bor där. Det innebär också att det blir lättare att få vård- och omsorgspersonalen att räcka till.

Näskullen kommer att inrymma 48 lägenheter som i första hand är planerade för personer med demenssjukdom.Just nu är inte behovet av sådana lägenheter så stort, så en del av lägenheterna kommer att erbjudas personer med andra typer av vård- och omsorgbehov.

Hedrosen och Backsippan blir trygghetsboenden

De lägenheter på Backaområdet som idag är särskild boende kommer att omformas till trygghetsboende i AEFAB:s regi. De som idag har lägenheter inom Hedrosen och Backsippan kommer att erbjudas plats i annat särskilt boende, bl a Näskullen.

Annat aktuellt inom PRO Ovanåker

Det är ny termin och många av de aktiviteter och verksamheter som PROOvanåker driver drar igång igen efter jul- och nyårsuppehållet. Det handlar om stavgången på onsdagar, handarbetsgruppen varannan tisdag, bowlingen tisdagar och fredagar mm.

Birger Johansson slår ett slag för våra studiecirklar och uppmanar alla intresserade att höra av sig till honom. Det ämnen som står kan vara ktuella och där PRO har studiematerial är:

• Ensamhet
  • Hälsa
  • Smartphones och pekskärmar
  • Läsecirkel
  • Fortsättning på "Brev till nästa sekel"
  • Körsång, vår kör behöver fler medlemmar.

Text: Jan Olov Strandell