Förening Ovanåker

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Julbord 11 december 2019

PRO Ovanåker firade den kommande julen och Lucia den 11 december i Smyrnakyrkan. Julbord stod förstås på menyn och i programmet i övrigt ingick en Luciatablå framförd av barn från Notens förskola. diktläsning på ”ugganåkersmål”, sång och musik av vår egen kör och lotterier.

Siver Karlsson och Anna-Greta Söderlund tar emot entréavgifterna

Det var 99 glada och förväntansfulla medlemmar som betalde entréavgiften till Anna-Greta och Siver och bänkade sig i den helt fyllda salen.

Luciatablå med barn från Notens förskola

Luciatablån med barn från Notens förskola var första programpunkt och med väldigt lite stöd från sina ”fröknar” framförde de alla sånger som hör Lucia och Jul till. Det var inte bara svenska texter, nej minsann det sjöngs även på perfekt engelska. Vilka talanger – Idol nästa. Inte ett torrt öga fanns i publiken och barnen fick rungande applåder mellan varje sång och efter avslutad tablå. Tusen tack till Notens förskola. Vi hoppas att vi ses igen om ett år.

Julbordet med sillar, lax, sylta, skinka, prinskorv, köttbullar, Jansson frestelse och mycket annat gott stod sedan på programmet.

Vi var ju väldigt många så det blev lite väntan innan alla hade kommit fram till bordet med alla läckerheter. Man kan nästan se hur det vattnas i munnen på de som står i den långa kön och väntar på sin tur att ta för sig av allt det goda. Detsamma gäller nog också för de som sitter och väntar.

Efter att ha intagit ris a la Malta som efterrätt och fått en härlig kopp kaffe fick vi en stunds underhållande diktläsning till livs.

Margareta Åsblom läste dikter skrivna av Kristina i Ugganåker. Det var den fantastiska, på rim skrivna, berättelsen om när Kristina åkte ”spärsk utgönöm Knöahian” som roade auditoriet allra mest. Om du klickar på länken nedan så kan du läsa dikten och också se en bild på hur det ser ut när man åker ”spärsk utgönöm Knöahian”.

http://knoahian.blogspot.com/ Länk till annan webbplats.

Efter sång och musik från kören avslutades eftermiddagen, som nu gått över i kväll, med lotteridragning och med att de sex medlemmar som svarat för allt jobb i köket och gjort i ordning den fantastiska julmaten, blev välförtjänt uppvaktade för det de åstadkommit.

Ännu gladare än när vi kom och med alla förväntningar väl uppfyllda drog vi oss så hemåt i decemberslasket.

God Jul och Gott Nytt År önskar PRO Ovanåker sina medlemmar och alla andra som tittar in på vår hemsida.

Text: Jan Olov Strandell