Förening Valbo
De sex mannekängerna var Agnetha Björkman, Rune Norén, Gull-Marie Åberg, Bo Skoog, Inger Norén och Roland Dahlund. Mikrofonen sköttes av Carin Carlström som på bilden gömmer sig bakom Inger. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

101 lockades av vårmodet

101 PRO:are kom till Furugårdens cafeteria i Valbo torsdag eftermiddag den 21 april när PRO Valbo bjöd in till träff med visning av vårmodet.

De sex medlemmar som ställde upp och mannekängade hade ett styvt jobb med fem ombyten per person. Kläderna till de 30 modeexemplen kom från Cassels, Cubus och Dressman i närbelägna Köpis.
Träffen inleddes dock med att ordföranden Olle Olofsson välkomnade. Han passade på att nämna att ett par nya medlemmar tillkommit och kunde notera att en person tagit chansen att pröva på att komma till en träff utan att vara medlem.
Andra saker som togs upp under inledningen var att boulen på Åbyvallen startar måndagen den 24 april, och att fler efterlyses till sånggruppen som träffas på Furugården på tisdagskvällarna.
Med Carin Carlström vid mikrofonen för att berätta om kläderna rullade sedan modevisningen igång. Senast föreningen hade en modevisning var hösten 2019, varefter som bekant Covid19 lade sig som en våt filt över all verksamheten.
Det var därför med återseendets glädje modevisningen avnjöts. Carin vid mikrofonen gladdes lite extra över att blommiga mönster återkommit på kläderna efter många års frånvaro.
Hon och publiken hade också - som vanligt - roligt åt att priserna alltid slutar på 9, och oftast på 99. Ett alltid fungerande säljknep för att få saker att kännas lite billigare.
För att ge publik och mannekänger en paus gjordes ett avbrott för fika, kaffe med smörgås, med lite mer information. Ivrigt påhejade av Carin spurtade sedan mannekängerna i mål med modevisningen, varefter det var dags för den avslutande höjdpunkten - lotteridragningen.
Sedan återstod bara för Olle Olofsson att avsluta, och berätta att nästa medlemsträff blir den 19 maj klockan 16.30.

Vad har du på dig? Carl Carlström tar emot ett papper från Bo Skoog med uppgifterna om kläderna han ska visa. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman