Förening Valbo
Medan presidiet räknade samman lagens poäng gav frågegeneralen Axel Andersson publiken chansen att svara på frågorna som lagen just tampats med. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Rune höll Valbo i matchen

När Gävle samorganisations mästarlag i PRO-vetarna korades måndagen den 28 mars lyckades PRO Valbo nå en hedrande delad tredjeplats.

Att det gick så bra var till största delen inhopparen Rune Noréns förtjänst konstaterade de övriga två deltagarna; Margareta Wallinder och Ulf Lindman.
Det var för övrigt bara den sistnämnde som ingick i laget från början. Rune Norén klev in i laget bara dagarna före när en av de ordinarie fick förhinder, och Margareta Wallinder kastades in bara timmarna före matchen, sedan en andra ordinarie vaknat sjuk på morgonen.
Av den ursprungliga besättningen var det därmed bara lagkaptenen Olle Olofsson och Ulf Lindman kvar. Men med Rune Norén som smått allkunnig motor i skutan gick det alltså bättre än förväntat.
Platsen för matchen var Gefle Forum och sex tremannalag från lika många föreningar ställde upp. På plats var även stöd i form av hejarklackar, i Valbos fall med lagledaren Olle Olofsson i täten. Valbos klack var inte den största, men den lyckades ändå höras från sin plats längst bak i salen.
Höll i det hela gjorde ett presidium lett av Axel Andersson, mångårig frågemakare. Lagen fick svara på tio frågor på tid, varav de nio första kunde ge tre poäng var och den sista nio - där handlade det om att namnge i vilka landskap nio uppräknade tågstationer fanns eller hade funnits.
När röken skingrats och poängen räknats samman stod Hamrånges lag som segrare med 29 poäng, tätt följt av Hilles lag med 27. Sedan kom Valbo och Norrsundet, båda med 26, och slutligen landade Sätra på 25 medan PRO Ettan fick nöja sig med 23.
För Hamrånges del handlar det nu om att axla bördan av att representera Gävle i Gästrikefinalen, och vad som hägrar för alla lag som går vidare än den avlägsna riksfinalen.

Text: Ulf Lindman