Förening Valbo

Mona Rosell, sång och fiol, och Wojtek Rutkowski på piano lyckades till och med få några par att dansa. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

En csardas med tvättsvamp

Ja, det var förstås inte meningen att en tvättsvamp skulle spela en så stor roll när PRO Valbo hade årets första medlemsträff.

Mona Rosell var iförd en österrikisk dirndl när hon tillsammans med Wojtek Rutkowski bjöd på wienermelodier och eldiga csardas. Foto: Ulf Lindman

Men när Mona Rosell, som tillsammans med Wojtek Rutkowski skulle bjuda på "En csardas till kaffet", kom fram upptäckte hon att hon för första gången glömt sitt fiolstöd hemma. För att slippa klämma fast fiolen under hakan utan stöd fick hon ta till en tvättsvamp från köket.
Mona Rosell var iförd en österrikisk dirndl när hon tillsammans med Wojtek Rutkowski bjöd på wienermelodier och eldiga csardas.Mona Rosell var iförd en österrikisk dirndl när hon tillsammans med Wojtek Rutkowski bjöd på wienermelodier och eldiga csardas.Trots det gick duon igenom sitt program med bravur, med allt från smekande wienermelodier till eldiga csardas. Mellan melodierna bjöd Mona dessutom på roliga historier, framförda på hennes hembygds värmländska.
På plats på årets första medlemsträff i Furugårdens cafeteria torsdagen den 23 januari var runt 110 PRO:are, som välkomnades av ordföranden Olle Olofsson innan Mona och Wojtek tog över. Duon lyckades till och med få några par att dansa wienervals, och inte på grund av hotet "vi håller på till några kommer upp".
Efter "En csardas till kaffet" blev det - ja, ni gissar det - fika i vanlig ordning. Efter det följde information från resekommittén varefter Olle Olofsson informerade kort om allt från att PRO-vetarna ska ha en lokal final den 3 mars till att ett par säljare behövs till föreningens tombola i Valbo köpcentrum.
Träffen avslutades i vanlig ordning med lottdragning innan Olle satte punkt och tackade både alla som jobbat med träffen och alla som kommit.

Text: Ulf Lindman