Förening Valbo

En parentation över de medlemmar som gått bort under året inledde mötet. Olle Olofsson tände ett ljus och efter en tyst minut sjöng kören. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Underskott blev ett plus

"Ett misslyckande" tyckte ordföranden Olle Olofsson om det ekonomiska utfallet av 2019 för PRO Valbo. Föreningen fick nämligen ett plus på 14.806 kronor istället för det budgeterade underskottet på 34.660 kronor.

Anita Andersson och Ronald Redenvik avgick ur styrelsen och avtackades av ordföranden Olle Olofsson. Foto: Ulf Lindman

Inte oväntat skrockade de 82 församlade medlemmarna åt skämtet, varefter de informerades om att orsaken bakom det oväntade överskottet är att föreningens fonder ökade i värde så mycket under 2019 att underskottet vändes till överskott.
Medlemmarna hade samlats torsdagen den 20 februari för att ha årets andra medlemsträff i Furugårdens cafeteria, och i träffen ingick alltså ett årsmöte med ekonomisk redovisning bland mycket annat.
Anita Andersson och Ronald Redenvik avgick ur styrelsen och avtackades av ordföranden Olle Olofsson.Anita Andersson och Ronald Redenvik avgick ur styrelsen och avtackades av ordföranden Olle Olofsson.Mötet inleddes dock med en parentation över de medlemmar som gått bort under året; Olle Olofsson tände ett ljus och efter en tyst minut sjöng kören.
Föreningen, som vid årsskiftet hade 636 medlemmar, avtackade under årsmötet de styrelsemedlemmar som avgick - Anita Andersson och Ronald Redenvik.
Styrelsen fick efter valen följande utseende - där inget annat nämns sitter ledamoten kvar ett år till efter fjolårets val: Ordförande Olle Olofsson (omval), sekreterare Hans Nilvander, kassör Birgitta Olsson, ledamot Agneta Björkman (nyval), Rune Norén, Agneta Lauritz, Roland Dahlund, Ann-Britt Lundberg (omval), samt Lasse Wannberg (nyval). Ersättare blev Ulf Lindman (omval).
Noteras kan att valen innebär att en post som länge varit vakant tillsätts; nyvalda Agneta Björkman ska nämligen bli studieorganisatör.
Helen Sjöberg och Matilda Nyman Eng från Kronans Apotek informerade om allt apoteken kan hjälpa till med.Helen Sjöberg och Matilda Nyman Eng från Kronans Apotek informerade om allt apoteken kan hjälpa till med.Efter årsmötet tog farmaceuterna Helen Sjöberg och Matilda Nyman Eng från Kronans Apotek över scenen. De berättade om allt apoteken kan hjälpa till med, liksom om den djungel dagens utbytbara läkemedel är att hålla reda på. Bland receptfria läkemedel kan Alvedon vara ett bra exempel - den verksamma substansen i Alvedon finns i en rad andra produkter, alla med olika namn. Varav alla alltså fungerar som Alvedon.
Deras information följdes av den traditionella fikastunden - kaffe och macka. Helen och Matilda hade sedan en frågestund, följd av information om aktuella frågor inom föreningen; från resor till att PRO Valbo deltar i PRO Vetarnas tävling i Bomhus Folkets hus den 3 mars.
När Olle Olofsson sedan ville bjuda in till en allsång gjorde dock medlemmarna revolt - de ville hellre ha den avslutande lottdragningen. Och så fick det bli, innan Olle satte punkt med att berätta lite om den kommande medlemsträffen den 19 mars.

Helen Sjöberg och Matilda Nyman Eng från Kronans Apotek informerade om allt apoteken kan hjälpa till med. Foto: Ulf Lindman

Text: Ulf Lindman