Förening Valbo

PRO Valbo höjer 2020 lottpriset på tombolan föreningen har på köpis i Valbo från två till fem kronor per lott. Bilden togs när nya tombolakiosken invigdes i höstas, Ing Britt Holmblad hade första passet. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Tvåkronan blir en femma

En stor liten revolution - så kan man kalla att lottpriset på PRO Valbos tombolalotteri höjs till fem kronor med start efter nyår.

Föreningens styrelse tog beslutet att höja från två kronor per lott till fem på 2019 års sista möte, efter att ha diskuterat förändringen under hösten.
Bakgrunden är att inkomsterna från tombolan som PRO Valbo haft på köpis i Valbo under många år har börjat dala. Skälet är att folk helt enkelt har mindre kontanter på sig, att impulsköpa en lott är svårt om man inte har några slantar i fickan.
Bedömningen styrelsen gör är att prishöjningen inte kommer avskräcka folk från att köpa lotter. Numer är det marginell skillnad mellan två kronor och fem kronor; med dagens penningvärde handlar det om småslantar i båda fallen. Det är bara vi äldre som minns tider då dagens lunch gick att handla för en femma.
I det läget är prishöjningen på lotterna ett sätt att uppdatera tombolan; mer pengar omsätts per lottköp och det samtidigt innebär det en rejäl uppskrivning av vinsterna.
Ett orosmoment som kvarstår är givetvis att marschen mot det kontantlösa samhället ser ut att fortsätta, trots protester från inte minst PRO. Den något skämtsamma idén att sälja lotterna via swisch, moderna tiders verktyg för småslantar, förblir tyvärr ett skämt så länge bankerna tar ut en avgift 1,50 kronor per transaktion.

Text: Ulf Lindman