Förening Valbo

Sånggruppen, med förstärkning från Forsbacka PRO, inledde PRO Valbos lill-Jul under ledning av Olle Olofsson. Foto: Ulf Lindman

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Maxad lill-Jul

När PRO Valbo på torsdag eftermiddag den 19 december firade lill-Jul blev det en maxad tillställning.

Ordförande Olle Olofsson kunde nämligen välkomna det högsta antal personer som man får ta in i Furugårdens café. Max 150 personer tillåtna i lokalen står det på mässingsskylten utanför dörren, och 150 kom.
Föreningens kökspatrull slapp därmed med nöd och näppe ta till plan B, att duka ett bord utanför för de sista.
Träff inleddes med att föreningens sånggrupp, förstärkt med sångare från Forsbacka PRO, sjöng ett knippe advents- och julsånger under ledning av Olle Olofsson. Han passade även på att berätta lite om sångerna; som att premiären av "Stilla Natt" blev med tvåstämmig sång till gitarrspel - kyrkans orgel var oanvändbar sedan råttor tuggat hål i bälgen.
Under informationen efter sången nämndes bland annat att tre nya medlemmar tillkommit sedan förra mötet.
Stommen för träffen var dock att det serverades risgrynsgröt, följt av skinksmörgås och kaffe. Allt dessutom utan kostnad för deltagarna eftersom föreningen bjuder på lill-Julens förtäring, plus att tre chokladaskar lottades entrébiljetterna.
Ordföranden riktade ett särskilt tack till medlemmarna i köksdetaljen som såg till att förtäringen intogs under ordnade former.
Innan medlemmarna skingrades inför julen var det förstås även den traditionella lotteridragningen innan ordföranden avslutade med att önska alla God Jul och Gott Nytt År.

Text: Ulf Lindman