Förening Hamrånge

Vår historia

Vår tidning Aftonstjärnan

Några Norrsundsbor under ledning av den driftiga ordföranden i Norrsundets PRO, som bildats två år tidigare, fru Hilda Svensson övertalade ett antal Bergbybor att komma till ordenshuset i Bergby den 10/10 1953. Man skulle här bilda en sektion av Norrsundets PRO eller också en egen förening Hamrånge PRO. 29 personer förklarade sig villiga att komma till mötet och att bli medlemmar i föreningen.

Man beslöt att det skulle bli en egen förening HAMRÅNGE PRO.
Stadgar antogs och en styrelse valdes.

Den första styrelsen bestod av: Ordförande L.F.Syrén, Vise Ordförande Amy Åberg,
Sekreterare Johan Larsson, Kassör J.O.Lindholm, Vise Sekreterare Beda Schönning och som
Styrelsesuppleant A.Lysén.
På mötet deltog också Distriktsordföranden f.d. riksdagsman Högström liksom också
fru Hilda Svensson från Norrsundet. Årsavgiften bestämdes till 2,50 kr varav 50 öre skulle gå till en blomsterfond.
Föreningens första medlemmar var: (Numreringen direkt tagen från medlemsmatrikeln)
1. Johan Lindholm 2. Linus Syrén 3. Ida Syrén 4. Viktor Lindholm 5. Hulda Lindholm 6.Gustav Lindholm 7. Beda Lindholm. 8. Johan Larsson. (f.20 /9 –1891) 9. August Häggström 10. Berna Häggström 11. Anders Axberg 12. Anna Axberg 13. Rickard Hillborg 14. Emma Hillborg 15. August Svedlund 16. Hulda Svedlund 17. Karl Pettersson 18. Johan Holmberg
19. Axel Lysén 20. Julia Lysén 21. Beda Sjönning 22. Johan Larsson (f.2/2 1881 )
23. Johan Axberg 24. Lars Käll. 25. Rickard Hedlund 26. Erik Hedlund 27. Bernard Lundgren 28. Amy Åberg 29. Johan Elg.
Vid det andra mötet den 28/11 tillkom ytterligare 17 medlemmar. Efter det tredje mötet var medlemsantalet 112. Dessa uppgifter är hämtade från protokollsboken i arkivet och från Aftonstjärnan nr 2 sid 19 och nr 3 sid 10.

Så beslöt man att ansluta sig till Pensionärernas Riksorganisation (P.R.O.) och blev därmed också ansluten till dess distriktsorganisation för länet. Redan vid distriktets årsmöte året därpå (1954) i Söderhamn i mars månad var föreningen representerad av kassören J.O. Lindholm och har sedan bevistat varje distriktets årsmöte och då alltid med två ombud.
Med A.B.F. (Arbetarnas Bildningsförbund) sökte man också på ett tidigt stadium
kontakt och Amy Åberg var föreningens första ombud. De aktiviteter man ville rekommendera medlemmarna att utfylla sin fritid med var bl.a. studieverksamhet. Man talade om, att ingen blir för gammal för att lära och man ansåg att studiecirkeln var en lämplig form. I den kunde man samlas i mindre grupper, föra samtal i utvalda ämnen, dricka kaffe och trivas. Studieverksamheten inom föreningen blev kanske inte av den omfattning, som varit önskvärd, men föreningens geografiska omfång lade väl i början hinder i vägen, men man arbetade så gott sig göra lät och numera, med bättre kommunikationer och då en del medlemmar har egna bilar, kommer man lättare tillsammans. Vi kan med glädje konstatera att studieverksamheten ökat och slussats in på allt flera områden. Vi hoppas att den trenden fortsätter och vi lovar varandra att göra allt vi kan för att hålla denna viktiga verksamhet i gång och i möjligaste mån utöka densamma.

Text hämtad ur Aftonstjärnan.