Distrikt Gävleborg
Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

PRO Iggesund firade 75 år.

Lördagen den 21 oktober var det ett magnifikt Jubileumsfirande på Folkan i Iggesund. Det var festligt dekorerat på scenen och i lokalen. Över 100 gäster intog sina platser i stora salen och hälsades välkomna av ordförande Margareta Olsson.

Damer

PRO Iggesunds ordförande Margareta Olsson och PRO Riks ordförande Åsa Lindestam

Hedersgästen Åsa Lindestam, PROs Riksordförande passade på att lämna information om några aktuella och viktiga frågor som ligger högt på agendan. Det gäller pensionerna som måste höjas, resurser till Regionerna för sjukvård begränsa kostnaderna för tandvård samt att förbättra äldreomsorgen. Ett annat viktigt område är att bedrägerier mot äldre som måste stävjas och alternativ till lösningar diskuteras med bankerna. Åsa uppmuntrade till att fortsätta att umgås och ha roligt i PRO föreningarna samt att ta med fler in i gemenskapen. Åsa överlämnade en present från PRO Riks och utbringade en skål för jubilaren.

PRO Distriktet representerades av Maj-Britt Norlander. Hon berömde Iggesundsföreningen för att ha utvecklat verksamheten, samarbetat med andra föreningar samt att skapat en varm gemenskap mellan medlemmarna och gratulerade med en slant, skraplotter och blombukett. Därefter uppvaktade de andra föreningarna inom samorganisationen och gratulationerna avslutades med både hurrarop och sång.

Underhållning med Nisse Sundström och Lasse Ljungström

Underhållningen tog fart genom att Nisse Sundström och Lasse Ljungström spelade upp. Det blev många kända låtar och till minne av Lasse Berghagen sjöng publiken med i ”Teddybjörnen Fredriksson”.
Därefter lät sig alla väl smaka av kvällens utsökta måltid och dryck. Efter kaffet körde Nisse och Lasse igång igen och åter var publiken med på noterna när det spelades bl a ”Stand by me”.
Underhållningen hade ökat danslusten så när Pär Norbergs Orkester spelade upp fylldes golvet av dansanta medlemmar. Det var underbart att se hur man bytte danspartner och anpassade dansstegen efter låtarna. Turligt nog blev det några pauser för återhämtning och då serverades det kaffe med gokaka. Stämningen steg och i nästa paus ropade Margareta ut nummer på vinnarna i kvällens stora lotteri. Vinnarna hämtade på löpande band fina skänkta priser och många fick med sig hem blommor, choklad eller annat.

Gipsad

Ordförande med gipsat ben.

På nyvallade golv fortsatte dansen fram till midnatt. Kassör Torbjörn Bodare sände en tacksam hälsning till Hälsinglands Sparbank över sponsringen och en gipsprydd ordförande tackade alla som varit med och firat samt slutade med hälsningen ”Välkommen tillbaka om fem år”.

Man

Torbjörn Bodare