Distrikt Gävleborg

Kategorier:
Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Hedesunda segrade i spännande distriktsfinal.

Det var jämnt och spännande hela tiden när distriktsfianlen i boule avgjordes men när sista klotet kastats stod det klart att det blir Hedesunda som representerar Gävleborg i riksfinalen.

Det var regnigt och grått hela dagen på Stenö havsbad men boulespelarna kämpade på och det var inga sura miner.
Att det var de tre bästa lagen från både Hälsingland och Gästrikland märktes för det var jämna matcher där några fick avgöras med utslagsomgång. Fjolårssegrarna Valbo gick ut hårt och visade mästartakter i första omgången som man vann med 13-1 över Nordanstig men sedan gick det grus i maskineriet och dom slutade på femte plats.

Tävling

Det var regnigt och grått men inga sura miner för de bland boulespelarna

Det var länge ovisst hur det skulle sluta och vid lunchpausen var det flera lag som hade chans att vinna. Söderala-Marma var nära att avgöra i den fjärde omgången. Efter segrar i de tre första omgångarna mötte man Hedesunda och ledde med 8-0 men Hedesunda vände och vann med 13-10.
Inför sista omgången var det tre lag som hade tre segrar. De var Söderala-Marma, Ovanåker och Hedesunda med Hedesunda i ledning på bästa kvotpoäng. Söderala-Marma och Ovanåker möttes och Söderala-Marma segrade i den matchen med Hedesunda mötte Nordanstig och Hedesunda säkrade segern genom att vinna med 13-3. Hedesunda med Kalle Bergman, Mats Olsson och Margareta Molen vann alltså på 4 segrar och 22 kvotpoäng. Söderala-Marma blev tvåa med 4 segrar och 9 kvotpoäng, Ovanåker blev trea med 3 segrar, Kungsgården fyra med 2 segrar, Valbo femma och Nordanstig sexa med en seger vardera.
Hedesunda får därmed representera Gävleborg när riksfinalen avgörs den 9-10 september i Gysinge.

Resultat Pdf, 24.4 kB, öppnas i nytt fönster.

Text: Ralf Ivarsson