Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Biografmuséet i Säter.

Utflykt till Biografmuseet i Säter och Kulinariet 11 november 2021.

En kulen höstdag var vi ett litet gäng från vår förening som gjorde en mycket givande nostalgisk resa till Säter.

I gamla yxfabriken finns nu norra Europas enda museum för rörliga bilder. På drygt 800 m² finns en fantastisk samling av allt du kan tänka dig som rör film och tv. Nutid varvas med dåtid.

Vi fick träffa en av grundarna, Stefan Lindfors, som initierat berättade om museets och bildens historia. Hans kompanjon Erik Wester samlade på biografprylar och donerade allt till kommunen 1986. 1989 kunde man så inviga museet. Säters kommun äger museet och bistår ekonomiskt. Driften sköts av en förening.

Förutom rundvandring i museet fick vi också se ett hopklipp av gamla filmer med bl a Åsa-Nisse och Ingemar Johansson. Vi såg välkända gamla reklam- och journalfilmer. Vem minns inte ” Skäm bort dig och ha det bra - med Marabou mjölkchoklad.”

Några gamla tv personligheter fick vi också se som Ria Wägner och Olle Björklund. Humle och Dumle fanns också med. Museet uppmärksammandes 1995 med en Guldbagge.

Efter denna fantastiska upplevelse avslutade vi vår utflykt med lunch på Kulinariet.

Text: Ulla Persson. Bilder: Jörgen Jonsson.

Rum i muséet.

Besökare.