Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Arne Persson. Foto: Britt Berglund.

Studiebesök vid tingsrätten 4 oktober 2023

Ett gäng medlemmar i PRO Korsnäs-Vika mötte upp vid tingsrätten i Falun för att lyssna till en förhandling.

Gunilla Bolin, som är nämndeman vid tingsrätten, informerade och tog emot besökarna.

Innan insläpp fick alla deltagare gå igenom en säkerhetskontroll.

Förhandlingen gällde ett grovt olaga hot där båda parter förde sin talan med hjälp av advokater. Då målet togs upp drygt två år efter att händelsen ägt rum var minnesbilderna vaga.

Innan beslut diskuterade domaren och nämndemännen ärendet och åhörarna fick gå ut ur salen under tiden. Det blev också en diskussion utanför salen bland åhörarna om vilken påföljd det skulle bli. Det visade sig att diskussionen överensstämde med vad domen senare blev.

Några deltagare stannade även och lyssnade på nästa förhandling som gällde rattfylleri.

Det var intressant att få en inblick i hur en förhandling vid tingsrätten går till.

I väntan på insläpp. Foto: Jan Berglund.

I väntan på förhandlingen. Foto: Jan Berglund