Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd
Bilden är från en tidigare visning 5 september 2012.

Besökare på residenset. Foto: Jörgen Jonsson.

Studiebesök på Residenset 16 maj 2023

Vi var tretton personer från vår förening som en eftermiddag besökte Residenset i Falun.

Vi blev mottagna och fick en guidning av husfrun. Hennes uppgift är att ta hand om gäster som besöker landshövdingen för möten, konferenser och även ibland övernattning. Hon har även hand om residensets skötsel.

Huset har anor från 1700-talet och byggdes av en förmögen bergsman. 1813 blev huset länets officiella residens. Mycket av den ursprungliga atmosfären finns kvar, möbler har tagits om hand och restaurerats. Även väggmålningar, mattor och kristallkronor finns kvar. En del konstverk lånas av Nationalmuseet och Dalarnas länsmuseum. Allt är imponerande vackert, smakfullt och av högsta kvalitet.

Ett mycket intressant besök i en miljö långt borta från det vardagliga livet i nutiden, ändå pågår verksamheten för fullt även nu.

Text: Ulla Persson.

Vacker sal. Foto: Jörgen Jonsson.

Vackra väggmålningar. Foto: Jörgen Jonsson.