Förening Korsnäs-Vika PRO

Hjälpmedelscentralen 31 mars 2016

Tolv medlemmar från föreningen fick uppleva ett intressant studiebesök vid Hjälpmedelsshopen den 31 mars 2016.

Hjälpmedel vid matning.

De kunniga guiderna Lena Fredriksson och Katarina Nordin.

Medlemmar i Korsnäs-Vika PRO besökte Hjälpmedelsshopen i Borlänge den 31 mars 2016. Katarina Nordin, verksamhetsansvarig, och Lena Fredriksson, arbetsterapeut, guidade i lokalerna och berättade om verksamheten.

LD Hjälpmedel, har ca 170 anställda inom ca 30 olika yrkesgrupper. De ser till att personer med olika funktionsnedsättningar kan få de hjälpmedel som behövs. Det finns många olika hjälpmedel att tillgå inom t ex rörelse, syn, hörsel, personliga medicinska behandlingshjälpmedel, ortopedtekniska hjälpmedel och mycket annat. Kunderna är landsting, kommuner, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, privata företag och allmänheten. Förskrivare är arbetsterapeuter, sjukgymnaster, logopeder, sjuksköterskor, distriktssköterskor, läkare, optiker och audionomer. Man kan få komma dit för många olika slags utprovningar.

Deltagarna fick titta på många olika hjälpmedel såsom bildtelefon, texttelefon, punktstyrd display, ögonstyrd dator, höj- och sänkbara skåp, matningsrobot och talande apparater med mera. Där finns också träningshjälpmedel och en fullt utrustad verkstad för att kunna anpassa hjälpmedel utifrån brukarens behov.

När ett hjälpmedel återlämnas kontrolleras om det ska skrotas, gå att återanvända eller gå till bistånd.

De tolv medlemmar som deltog fick vara med om ett intressant studiebesök med mycket bra information och guidning.

Glada deltagare.