Förening Korsnäs-Vika PRO

Thunströms köpmansgård 30 augusti 2016

Tio föreningsmedlemmar besökte Thunströms köpmansgård den 30 augusti 2016. De guidades genom den gamla bostadsdelen och affären av Björn Fahlén.

Vad får det lov att vara?

Tio personer från Korsnäs-Vika PRO besökte Thunströms köpmansgård den 30 augusti 2016. Björn Fahlén från Kultur- och fritidsförvaltningen var guide och visade både bostadsdelen och den gamla affären.

Erik Thunström köpte gården på 1890-talet och höll affären öppen fram till 1939. Han avled 1946 och sönerna ärvde gården. Den överläts så småningom till Falu köpmannaförening. De i sin tur överlät gården till Falu kommun.

Mycket av möblemanget i bostadsdelen är från 1910. I köket finns en zinkbänk, en gammal vedspis och ett stort skafferi. Deltagarna visades också bevarade bitar av tapeter som tidigare funnits uppsatta. Kakelugnarna är ommurade och fungerar fortfarande.

I affärsdelen finns gamla skyltar såsom Pellerins margarin, Vita tvättbjörn, Cigarretten Pax mm. Där finns också gamla vågar, en kassaapparat, tvålar, kaffepaket, ja allt som bör finnas i ett handelshus.

Det var ett mycket intressant studiebesök där deltagarna fick en inblick i hur ett hem och en affär såg ut förr i tiden.

Interiör från affären.