Förening Korsnäs-Vika PRO

Bergslagssalongerna 6 september 2016

Bergsslagssalong.

Drygt tjugo personer guidades genom Bergslagssalongerna av Camilla Sahlander. De fick bese porträttsamlingen och fick även information om Storas historia.

Vid besöket lämnades information om Storas historia, med början på 1200-talet. Deras storhetstid var på 1600-talet då Falun var en betydande ”storstad”. Gruvdriften var då som störst i bolagets historia.

Arbetarna i gruvan fick lön med 75 procent i naturaförmåner och resten i kontanter för att i viss mån stävja dryckenskapen. Det var inte ovanligt att en gruvarbetare på den tiden drack 4 liter öl om dagen. Falun var då välrustad med ca 200 krogar. Den som blev änka efter en gruvarbetare hade på den tiden rätt att öppna krog.

En stor del av studiebesöket ägnades åt den stora porträttsamling som finns där. Många av Sveriges kungar är avporträtterade liksom styrelseledamöter och bergsmän.

Camilla Sahlander berättade om såväl gruvan och skogens historia samt om porträttsamlingen på ett förtjänstfullt sätt.

I besöket deltog drygt 20 personer.