Förening Korsnäs-Vika PRO

P4 Radio Dalarna 10 november 2015

Tjugotvå personer besökte P4 Radio Dalarna den 10 november 2015 och fick lyssna till en direktsändning av Mats Ingels och Hanna Embretsén.

Mats Ingels.

Tjugotvå medlemmar från Korsnäs-Vika PRO besökte P4 Radio Dalarna den 10 november 2015.

Gun Johansson Holmberg guidade runt i lokalerna och berättade om verksamheten. Vi fick bland annat titta in på redaktionen och deskplatsen och besöka ett rum där radiosändning pågick.

Nyhetsstudion är alltid igång. Skulle det bli något strömavbrott så finns reservaggregat att tillgå.

När Sök och Finn körs så är önskemålet att få med samtal från ungefär lika många män som kvinnor. Det är också önskvärt att få fram samtal från olika orter och gärna täcka hela Dalarna.

Två personer arbetar tillsammans med morgonsändningen, två ansvarar för förmiddagssändningen och ytterligare två personer arbetar med eftermiddagssändningen. Klartext – nyheter på lätt svenska, går ut i riksnyheterna. Även sportsändningar sänds.

För att få ett mer levande program tas ofta gäster med in i studion för samtal.

Snart startar tävlingen Vi i femman. Då åker man ut till de tävlande vid olika skolor i länet och sänder därifrån. När det drar ihop sig till semifinal får de tävlande komma till radiohuset i Falun för inspelning.

Den musik som spelas i P4 Radio Dalarna är kopplad till grammofonarkivet och låtlistor bestäms i Stockholm.

De har kört igång något som kallas Lyssnarnätverk. Över 1000 personer har anmält sig till nätverket. Det är en panel för lyssnare där de får vara med och tycka eller ge tips om olika saker för att få till bättre radioprogram.

Vi fick även besöka Mats Ingels och Hanna Embretsén och lyssna på när de direktsände. I pausen när musik sändes passade Mats på att berätta lite grann om hur de jobbar. De använder aldrig manus men har pratat ihop sig innan sändning om vad som ska diskuteras. De är väldigt styrda av klockan. Alla heltimmar bryter Ekot in från Stockholm.

Det var ett väldigt trevligt och informativt besök och deltagarna fick lite inblick i hur en programledares vardag ser ut.

Hanna Embretsén.