Förening Korsnäs-Vika PRO

Biografmuséet i Säter 14 april 2015

Medlemmar i Korsnäs-Vika PRO fick vara med om ett intressant studiebesök vid biografmuseet i Säter.

Besökare vid biografmuséet.

18 medlemmar från Korsnäs-Vika PRO besökte Biografmuseet i Säter den 16 april 2015.

Stefan Lindfors var en kunnig guide och berättade om den rörliga bildens historia inom film och television. Museet ägs av Säters kommun och är Sveriges enda museum i sitt slag. Upphovsman till muséet var film- och TV-fotografen Erik Wester. Han donerade sin egen samling vilken utgjorde grunden för utställningen. Museet är ett populärt besöksmål och besöks nästan varje dag av olika grupper.

Deltagarna fick se korta journalfilmer, bland annat från TV-frågesport, Karusellen och från Falu lasarett när BB invigdes.

En rundvandring gjordes mellan olika rum där filmsnuttar med stjärnor såsom Greta Garbo och Ingrid Bergman visades.

Besöket avslutades med kaffe och smörgås i biolokalen medan deltagarna upplevde sig åka berg- och dalbana genom att titta på en film i bildformatet CinemaScope.

Det blev ett mycket uppskattat studiebesök för deltagarna från Korsnäs-Vika PRO.

Packat och klart bussen.