Förening Korsnäs-Vika PRO
Personer framför träd

Vandring i Vålberg 10 juni 2021

Samling i byn Vålberg i närheten av Sågmyra för veckans PRO-vandring. 19 personer deltog under ledning av Jan Berglund.

Jan berättade lite om fotografen Trons Lasse Matson som är född och uppväxt i byn och som varit med om att bygga upp denna fina vandringsstig. Det är ett stort arbete som lagts ned. Vålberg var en fäbod till Ullvi i Leksands socken och vi kan se på ett antal skyltar att vi är i denna socken och vandrar. Foto: Jörgen Jonsson.

P-O:s plats med kolmila och kolarkoja. Foto: Jörgen Jonsson.

Fin skogsvandring. Foto: Jörgen Jonsson.

Första fikapausen med fin utsikt över Hacktjärn och Årbosjön. Foto: Jörgen Jonsson.

Varm dag men det fanns även en del passager med stenhällar och blöt stig. Foto: Jörgen Jonsson.

En del av arbetet runt stigen är också att återställa en del av betesmarken vid fäbodarna. Foto: Jörgen Jonsson.

Det som vi kallade kalhygge heter numera föryngringsyta och här ser vi också att ett antal höga stubbar sparats för att ge boplats till de små djuren. Foto: Jörgen Jonsson.

Tjärnen Gräsgården blev perfekt för ännu en välförtjänt fikapaus. Foto: Jörgen Jonsson.

Framme i Vålberg efter denna 6,6 km vandring och korna tittade förundrat på vad vi höll på med. Tänker på vad Johnny Ekström sa till Glenn Hysén vid en bussresa till en bortamatch ”tänk att vara en ko, bara äta och skita”.Foto: Jörgen Jonsson.