Förening Korsnäs-Vika PRO

Kyrkbytjärn 5 maj 2019

En trevlig eftermiddagspromenad med ringmärkning som bonus.

Fågelskådning vid Kyrkbytjärn.

Ulla Persson.

Den 5 maj gick medlemmar i Korsnäs-Vika PRO en naturpromenad runt Kyrkbytjärn i Vika. Jan Berglund ledde vandringen och berättade lite om området. Där kunde det livliga fågellivet studeras och deltagarna fick också tillfälle att se på när medlemmar i Falu fågelklubb ringmärkte fåglar.

Det blev en trevlig promenad runt tjärnen med avbrott för fika vid östra tornet. Där pågick ringmärkning ledd av Gittan Matsson. Deltagarna fick se både en koltrast, två rödhakar och en rödstjärt ringmärkas. Gittan visade och berättade att förutom själva ringmärkningen så mäts vingarna, fåglarna vägs, könet bestäms och en bedömning av ålder görs.

Fina tänkvärda dikter av Ragnwei Axellie kunde också läsas utefter vägen.

Deltagarna uppskattade den trevliga vandringen där ringmärkning ingick som bonus.