Förening Korsnäs-Vika PRO

Kommunfinal 28 februari 2018

Tre lag inom Faluregionen hade mött upp för att tävla i kommunfinalen av PROvetarna.

PRO Sundborns vinnarlag, Britt-Marie Sandberg, Bernt Lundstedt och Berit Bengtsson  Foto: Leif Berglund

PRO Sundborns vinnarlag, Britt-Marie Sandberg, Bernt Lundstedt och Berit Bengtsson Foto: Leif Berglund

Endast tre av sju PRO-föreningar inom Faludistriktet mötte upp till kommunfinal av tävlingen PROvetarna.

Leif Berglund hade sammanställt trettio frågor inom tio olika genrer. Han hade gjort bra frågor men de var ganska svåra. De frågor som var svårast att besvara var vilken politisk grupp som bytte namn 1918 till kommunisterna. Den frågan kunde inget lag besvara och vad skaparen av affischkonstverket ”Friheten på barrikaderna II” eller ”Haschflickan” som det också kallades hette var också svårt. Ett svårt ord var salutogen som ingen visste betydelsen av.

Inga utslagsfrågor behövde användas då PRO Sundborn hade 22 rätta svar och därmed vann tävlingen. Korsnäs-Vika PRO kom tvåa med 19 rätt och PRO Falun hade 10 rätt.

PRO Sundborn har i och med vinsten i kommuntävlingen kvalificerat sig till länsfinal. Den äger rum på Forum i Kvarnsveden den 14 mars.

Vi önskar Berit Bengtsson, Bernt Lundstedt och Britt-Marie Sandberg från PRO Sundborn lycka till med det fortsatta tävlandet.

Frågor vid kommunfinalen 28 februari 2018.

Svaren på frågorna.