Förening Korsnäs-Vika PRO

Föreningsfinal 19 februari 2018

Jan Berglund, Britt Berglund och Kerstin Eld lyckades bäst i föreningstävlingen av PROvetarna.

Föreningens representanter i tävlingen PROvetarna, Kerstin Eld, Jan Berglund och Britt Berglund  Foto: Anders Werner

Föreningens representanter i tävlingen PROvetarna, Kerstin Eld, Jan Berglund och Britt Berglund Foto: Anders Werner

Tävlingen PROvetarna är en rikstäckande tävling i frågesport. Föreningen har hållit en kurs "Mot bättre vetande" under oktober 2017 - februari 2018 som en förberedelse inför tävlingen. Den 19 februari träffades deltagarna för att tävla om vilka som får representera föreningen i kommunfinalen.

Tio personer deltog i tävlingen och de tre som lyckades bäst i tävlingen var Jan Berglund, Britt Berglund och Kerstin Eld. De kommer att representera föreningen i kommunfinalen av tävlingen som äger rum i ABF:s lokaler i Falun den 28 februari.

Som mest deltar sju föreningar i kommunfinalen. Vid vinst där så väntar länsfinal på Forum i Borlänge den 14 mars 2018. Sedan följer regionfinal och riksfinal under hösten.

Anna-Greta Toresbo hade gjort femton frågor inom olika ämnesområden som skulle besvaras och tackades med blommor för sin insats.

De frågor som ställde till mest huvudbry var vilket år som var sista året som Annandag pingst var en röd dag. Där lyckades ingen pricka rätt och frågan om vad igelkottens barn kallas var det enbart en person som klarade.

Frågor vid föreningsifnalen 19 februari 2018.

Svaren på frågorna.