Förening Korsnäs-Vika PRO

Kommunfinal 1 mars 2016

Det blev en mycket jämn match mellan de deltagande lagen. Vilken förening som skulle gå segrande ur striden blev inte klart förrän efter att de tre sista frågorna rättats.

Laget från PRO Korsnäs-Vika i djup begrundan över frågorna.

Kommunfinalen av PROvetarna blev en spännande historia. PRO Korsnäs-Vika , PRO Svärdsjö, PRO Sundborn och Falu PRO deltog i tävlingen med tre personer i varje lag.

Nisse Nilsson hade gjort de trettio frågor som ställdes. De omfattade tio ämnesområden med tre frågor i varje ämne. Fråga 10 c uteslöts då fel år var angivet i frågan.

Deltagarna fick 45 minuter på sig att besvara frågorna. Leif Berglund från samorganisationen var domare och hade hjälp av Britt Berglund med rättningen av frågorna.

Leif berättade sedan fråga för fråga vilket svar som var rätt. Antal rätt för varje förening fördes upp på en tavla och det var lätt att se hur lagen låg till. Det var oerhört jämnt mellan lagen och när 27 av 30 frågor var besvarade skiljde det endast ett poäng mellan lagen.

PRO Sundborns lag segrade slutligen med 18 rätt besvarade frågor. De övriga lagen hade alla 17 rätt. Inga utslagsfrågor behövde tillgripas.

Det blev en jämn och spännande match och vi gratulerar PRO Sundborn till segern. De deltog med Bernt Lundstedt, Göran Haglund och Göran Hermansson och vi önskar dem lycka till vid länsfinalen av PROvetarna. Den äger rum på Forum i Kvarnsveden den 13 april 2016.

Frågor vid kommunfinalen 1 mars 2016.

Svaren på frågorna 1 mars 2016.

Bernt Lundstedt, Göran Haglund och Göran Hermansson segrade i kommunfinalen av PROvetarna. De representerar PRO Sundborn.Foto: Jan Berglund