Förening Korsnäs-Vika PRO

Personer framför träd
Samling vid Sandlandet.

PRO:s nationella friluftsdag 22 september 2021

Ett trettiotal personer mötte upp till PRO:s nationella friuftsdag trots blåsigt och kallt väder.

Varför ha en nationell friluftsdag för pensionärer? PRO riks vill inspirera och hjälpa de lokala föreningarna att ställa om och ta till vara möjligheter att genomföra utomhusaktiviteter under säkra former.

PRO Korsnäs-Vika har försökt anamma de tankarna under pandemin. Att få träffas och göra roliga saker tillsammans är lika viktigt nu. I stället för de traditionella medlemsmötena inomhus har vi bjudit in till tipspromenader, korvgrillning, skogsvandringar och spelat boule ute.

Årets nationella friluftsdag var molnig, blåsig och ganska kall. Ändå slöt ett trettiotal medlemmar upp och gick en tipspromenad med några aktivitetsstationer.

Vi kastade pil, testade minnet, kastade hästskor, byggde klosstorn och gissade på hur många rönnbär som fanns i en burk. Förslagen låg på mellan 63 och 1000. Rätt svar var 397, några låg riktigt nära. Läs mer om svaren på frågorna

Naturligtvis fanns tid för kaffe med hembakt bröd och trevlig samvaro.

Text: Ulla Persson

Deltagare i aktiviteterna.