Förening Lysekil

November medlemsmöte

Slott och Koja underhöll på PRO:s månadsmöte den 18 november

Ordföranden Frank Olsson förklarade mötet öppnat och hälsade alla välkomna. Cirka 40 medlemmar kom till detta möte.

Nya medlemmar:
Under den senaste månaden har det tillkommit 8 nya medlemmar, vilka hälsades välkomna.

Information:
Samorganisationsgruppen hade sammanträde den 16 november. På mötet diskuterades den utredning som konsulten Inrikta gjort gällande framtida äldreomsorg.
Deltagare från Pensionärsföreningarna, kyrkan, ABF och vuxenskolan träffas angående arbetet mot ofrivillig ensamhet.
Resekommittén informerade att det finns platser kvar till Ullaredsresan.
Julfesten hålls den 17 december i Folkets Hus.

Budget och verksamhetsplan:
En verksamhetsplan samt förslag på budget lades fram för verksamhetsåret 2022. Verksamhetsplanen är i enlighet med nuvarande verksamhet men med några nyheter.
Nytt för nästa år är att vi skall starta en kurs i släktforskning samt en kurs i vegetarisk matlagning. Från och med första januari skall all redovisning av cirkelverksamhet ske digitalt. En kurs kommer att anordna för cirkelledarna den 8 december klockan 10.00 i vår lokal. Cirkelledarna kommer att få en inbjudan. Digital redovisning gäller även för kulturevenemang. Verksamhetsplanen och budgeten antogs av mötet. Medlemsavgiften för 2020 är oförändrad.

Underhållning:
Slott och Koja stod för underhållningen. De framförde kända visor av Evert Taube såsom Maj på Malö, Calle Schwens vals, Dans på Sunnanö med flera. I flera av visorna fick publiken sjunga med.
De berättade även lite om Evert Taubes levnadsår.
Evert Taube växte upp på Vinga där hans far var fyrmästare. När han föddes antogs han först vara dödfödd men när doktor Silfverskiöld kom för att skriva dödsattesten Länk till annan webbplats. upptäckte han att det fanns liv i den lilla kroppen. När föräldrarna flyttade in till Göteborg rymde Evert till Stockholm för att bli konstnär. Evert gick till sjöss och 1910 kom han till Argentina där han stannade i 5 år. Där var han bland annat adjutant Länk till annan webbplats. hos den argentinske presidenten Länk till annan webbplats.. Under sin vistelse till sjöss och utomlands fick han mycket inspiration till visorna i sin stora visskatt. Hans första framträdande skedde på Smögens godtemplarloge 1918. En av låtarna som han framförde var Karl-Alfred och Ellinor.
Evert tillbringade många år i Bohuslän vilket har resulterat i många kända visor.

Lotteridragning:
KåGe Mattsson förrättade dagens lotteri.

Ordföranden avslutade mötet och tackade för visat intresse.

Text KåGe Mattsson
Foto Gun Dahl