Förening Lysekil

Gemenskap och aktiviteter
Publicerad:

Dialogdagen den 18 januari 2023

Dialogmöte med ordföranden Åsa Lindestam och kanslichef Anna Löfdahl från Riks och Bohusläns distriktsstyrelse och våra föreningars ordföranden i Uddevalla.

Dagen inleddes med att Åsa Lindestam presenterade sig som ny ordförande för PRO. Hon poängterade att hon är en norrlänning från Söderhamn, dvs inte stockholmare. Vidare så pratade hon med stolthet om att efter att hon arbetat ca tjugo år i Riksdagen, de sista fyra som andre vice talman, så var hennes dröm att få bli ordförande för PRO. Hon hade varit mycket nervös under Kongressen innan valet, och mycket glad när det var klart att hon vann omröstningen.

Hon pratade länge om de tre områden som vi gemensamt behöver jobba hårt med:

1 – Den allmänna pensionen måste höjas

2 – Förbättra äldreomsorgen

3 – Tänderna tillhör kroppen

PRO Riks jobbar mycket gemensamt med SPF och SKPF i dessa frågorna. Tillsammans är vi 700 tusen medlemmar, och vi är störst med 270 tusen. Även om vi är många så behöver vi bli fler så det är viktigt att vi alla engagerar oss i medlemsrekrytering och i att behålla våra medlemmar. Vi var alla överens om att aktiviteter som medlemmarna efterfrågar är det viktigaste. Aktiviteter som passar alla åldersgrupper, både dragspel/gräddtårta och musikunderhållning typ Frank Zappa.

För KPR-verksamheten är det material som stöd för de lokala ledamöterna på väg. Åsa la stor vikt vid att det är jätteviktigt att jobba med påverkan på alla sätt vi kan. Ex skriver Riks insändare som skickas ut till distriktsordförandena för att skickas vidare till den lokala pressen. Mätningar visar att insändare i de största tidningarna inte alls läses av så många som insändare i de lokala tidningarna.

Facebook ”PRO Pensionärernas Riksorganisation” finns (kolla) och arbete pågår för att vi kommer att få en PRO app också.

Därefter togs de frågor upp som distriktsstyrelsen ville lyfta med Åsa. Ex att administrationsbidraget minskas, bankerna borde ta större ansvar vid bedrägerier, behovet av bättre annhörigstöd, lagstadga KPR och hur PRO driver frågan om vad som är god och nära vård.

Fyra frågor hade inkommit från föreningarna inför dagen. De var från Tjörn, Tanum, Stenungsund och Lysekil. De handlade om bekymmer med höjda medlemsavgifter, behöver riks ha så ”stor kostym”, materialkostnaden stor vid medlemsvärvande aktiviteter, dyrt att köpa saker i butiken och att den digitala utvecklingen behöver snabbas upp. Men också att ”datasupporten är bra”. Thore Berntsson, ordförande i Morlanda, visade en sammanställning han gjort över alla föreningar i Bohuslän som visade medlemsutvecklingen mellan 2015 och 2021. Där framgick att två föreningar ökat, två föreningar hade oförändrat medlemsantal och hela åtta föreningar hade bara kvar 80% av antalet medlemmar.

Åsa Lindestam och Anna Löfdahl besvarade samtliga frågeställningar utifrån hur personal och ekonomiska resurser ser ut idag. PRO:s kansli består av 23 personer och det ekonomiska läget är bra idag, beroende på pandemin, men ser inte bra ut framåt. PRO:s ekonomi bygger på medlemsavgifterna så vi behöver bli fler för att kunna driva bra verksamhet på alla nivåer. Bra verksamhet för alla våra medlemmar.

Avslutningsvis tackade distriktsordföranden Ove Göransson för att Åsa Lindestam och Anna Löfdahl kom på besök och vi haft en mycket bra dialog om vad vi gemensamt behöver engagera oss i.

Bild: Bill Johanson
Text: Gun Dahl