Förening Sillhövda

Axel

Axel Petersson Foto okänd

Historik om vår förening

Vår förening bildades 1953 av Axel Petersson Höjemåla, som även blev föreningens första ordförande.
Medlemsavgiften var hela 1:25 Kr! I dagens penningvärde c:a 19 kr! Alla möten hölls i Folkets Park Holmsjö, numera rivet sedan länge .
1980 fick föreningen disponera en lokal i gamla kommunhuset Nävragöl. Denna invigdes 7 maj 1981 efter viss upprustning.
I början av 90-talet ville kommunen sälja fastiheten, som då inköptes av föreningen. Där bedrevs många verksamheter, bl.a. vävstuga på övervåningen.
Med tiden blev driftkostnaderna för höga, varför huset såldes 2004. Därefter hölls alla möten i Sillhövda församlingshem i Holmsjö.
Under åren som gått har 13 olika ordföranden passerat, av dessa kan nämnas en dotter till Axel Petersson. Den nuvarande orföranden är barn-barn till Axel.
Så kan det bli.