Förening Ramsele-Edsele

Studiebesök på Samhall 2018

Här kan du berätta om din förening eller verksamhet.

Personer framför träd

PRO Ramsele-Edsele har varit på Samhall på studiebesök 20/2 2018

Det är aldrig för sent att göra studiebesök

Tisdag 20 februari träffades en grupp på 20 vetgiriga seniorer på Samhall i Ramsele för en dryg timmes information.

Platschefen Åke Blomqvist hälsade oss välkommen och berättade om företagets verksamhet och då i synnerhet det som Samhall i Ramsele arbetar med. Därefter indelades vi i grupper som guidades runt i verkstaden.
Ventilationsspjället ”Iris” har tillverkats under många år och är alltjämt en stöttepelare i produktionen. Stora spjäll men också mycket små.

Vidare så tillverkades under förra året 15 000 par långfärdsskridskor för jämtländska företaget Lundhag.

Här produceras också en artikel som säljs till restauranger över hela världen, nämligen ett tallriksställ som rymmer 104 tallrikar och används bland annat vid Nobelfesten. På bilden ser man (bakom Åke) lite av tallriksstället.

Vi blev en erfarenhet rikare av besöket och imponerades av hur många olika produkter som framställs på Samhall - stort som smått.

Samling i matsalen för en kopp kaffe medan Åke Blomqvist berättar

Till sist en viktig sak så här i vintertid: Här på Samhall i Ramsele tillverkas broddar till kryckkäppar.

Text: Kristina Jönsson

Foto: Henry Jönsson