Förening Ramsele-Edsele

PRO-vetarna 2012

Silvermedaljörerna i distriktskampen Märit Färnlöf, Sören och Barbro Jönsson med lagledaren Henry Jönsson

Personer framför träd

PRO-vetartävling 7 maj

Kommuntävlingen

Fyra lag från Ramsele deltog i en kvalificeringstävling i Tängstahallen i Resele. 9 lag från Sam.org deltog. Vinnarlaget går vidare till distriktsfinal också den i Tängstahallen 23 maj. Ebbe Lydig var tävlingsledare och frågemakare. Frågorna var svåra och blandade. Tävlingen var delad i två, varav vi i den första skulle avge fullstängdiga svar och i den andra fanns tre alternativ att välja mellan. Dagen inleddes med gott fika och påtår fanns under pausen mellan tävlingsdelarna. När poängen räknats samman visade det sig att Ramsele lag 4 vunnit knappt över Resele.

PRO-vetartävling 23 maj

Distriktstävlingen

23 maj var det dags för kommunerna i distriktet att göra upp om vem som skulle få representera Ångermanland i regionfinalen i slutet av september. Fyra lag samlades i Tängstahallen. Även denna gång var tävlingen indelad i två omgångar med tolv frågor i varje. Kluriga frågor hade tävlingsledaren Ebbe Lydig förfärdigat i de mest skilda ämnen. För Sollefteålaget från Ramsele gick första delen som en dans, medan den andra medförde stora problem. Kunskaperna var små och gissningarna misslyckades. Efter sista frågan hade Härnösand och Sollefteå 11 poäng vardera och Kramfors och Ö-vik 10 poäng vardera, så utslagsfrågor fick tillgripas. Flera utslagsfrågor dessutom. När röken skingrats stod Härnösand som segrare.