Förening Ramsele-Edsele

Personer framför träd
PRO-kören

PRO-körens 10 första år

Vi var 105 personer som samlades i festsalen på Faxen för att fira vår kör. Kören bildades 19 oktober 2009 och de flesta som var med i början är fortfarande aktiva. Under den här hösten har fyra nya sångare tillkommit. Kören startade med 16 medlemmar och har idag 27 sångare.

Bubbel, salta pinnar och mingel! Feststämningen spred sig direkt.

Ordförande Henry kunde se ut över en välfylld festsal när han hälsade välkommen till mötet. Fem nyblivna medlemmar deltog för första gången i ett medlemsmöte och hälsades därför särskilt välkomna.

Vi hade bjudit in två medlemmar från varje förening i Samorg att komma och fira med oss.

Barbro Kjellsson presenterade körens program och var också sångsolist liksom även Karl-Emil Eriksson. Sören Jönsson plockade fram sitt munspel och lät oss höra några välkända valser. Per Lindell läste en egen dikt om/till kören.

Efter den inledande underhållningsdelen smakade det bra med fika. Först smörgåstårta med dryck och sedan mazarinrutor (körmedlemmars bidrag) till kaffet. Dagen till ära bjöd föreningen på födelsedagskalaset.

Programmet avslutades med Nu går sista visan.

Körens kommitté för att utforma 10-årsfesten har bestått av Barbro och Sören Jönsson, Barbro Kjellsson och Karl-Emil Eriksson. Stort tack till dem! Barbro J gillar att skriva egna texter och bidrog med några i sångprogrammet.

Här är Barbros Jönssons specialtexter:

ENTRÉVISA

Den första gång vi möttes var en oktoberdag i snö och slask vi kom till vår lokal.

Ett sextontal personer ej sjungit på ett tag behövde träna skalor upp och ner.

"Sprött knäckebröd och r och s" och många varianter.

Se'n kunde alla sjunga med båd' gubbar liksom tanter.

Vi samlades med fika och alla nöjda var. Vi redan längtade till nästa övning.

KARL-EMILS VISA EFTER FIKAPAUSEN

Tjo, va' det är livat att sjunga i kören Vi träffas var måndag och har det så kul

Tjo, va' det är livat - Kristina i fören leder oss jämt med bravur

Tjo, va' det är livat. Välkommen till festen alla ska trivas med oss denna dag.

Tjo, va' det är livat, och snart kommer resten Ni stannar väl kvar hoppas jag

Kvitt, kvidevitt, säg hur mår ni idag? Vi firar idag och har det så bra

Här kan vi även få festa ihop Ja, nu är det fullt hålligång. Ha -ha-ha!

Tjo, va' det är livat att vara tillsammans ger glädje och hälsa för kropp och för själ

Tjo, va' det är livat med riktiga vänner Alla som vill alla väl.

PENSIONÄRSVISA från Lycksele - Ny vers för dagen

Många långa da'r en vecka så trist men när månda'n kommer vi sjunger och vi trivs.

Tio år har gått se'n kören startat har tjugohundranitton så är de flesta kvar.

Vi vill inte förneka, vi har det bra. Vi tackar Kristina, som är så bra!

----------------

Under tiden 1 maj - 15 oktober har vi haft ett friskvårds/aktivitetskort som medlemmarna kunnat föra. Vi drog 10 vinnare bland de inlämnade korten . Vinsten bestod av Trippelskrapetlott till var och en. Nytt kort för vintersäsongen fram till månadsmötet i april delades ut.

Personerna på bilderna har godkänt publicering.

Text: Kristina Jönsson Bild: Elisabeth Bystedt