Förening Ramsele-Edsele

Årsmötet 20/2 2020

Gruppkram! Det verkar vara fyra personer som delar på kramen men vilka är det?

Personer framför träd

Gruppkram! Det verkar vara fyra personer som delar på kramen men vilka är det? Foto: Kristina Jönsson

Februarimöte/årsmöte

PRO Ramsele-Edsele har haft årsmöte. 75 medlemmar kom från när och fjärran - från Dorotea i norr till Sundsbruk i söder och Åsmon lite österöver. Fantastiskt!

Ordförande Henry öppnade sammankomsten med att hälsa alla välkomna till mötet - medlemmar, spelemännen Anders och Karl-Göran samt skrivtolkarna och fyra nyblivna medlemmar.

Anders och KG bjöd på ett varierat musikprogram - något för alla smakriktningar.

Spelemännen Anders och Kalle

"Köket" serverade semlor som de själva fyllt med godsaker. Föreningen bjöd sina medlemmar på dagens kalas.

Under fikapausen såldes 800 lotter. Vinstchanserna var många eftersom det som vanligt var ett dignande bord med skänkta vinster.

Därefter hölls årsmötet. Bengt Nilsson och Sonja Sandström valdes att leda förhandlingarna.

Två ledamöter, Sture Ånnheden och Lisbeth Näsström, avgick ur styrelsen efter "lång och trogen tjänst". Sture har tidigare varit köksansvarig under en lång följd av år. Lisbeth var aktiv i styrelsen redan när Edsele var egen förening och har sedan fortsatt efter att en ny förening - Ramsele-Edsele - bildades 2013. Tack för det engagerade jobb ni gjort! I deras ställe valdes Elisabeth Bystedt och Lars Forslund in i styrelsen.

Kökskommittén i Ramsele fick också en ny medarbetare då Barbro Kjellsson valdes in. Bland "köksflickorna" har Florence Bruman varit med längst. Minst 20 år har hon i vått och torrt funnits i köket. Undra hur det kommer att kännas för henne att komma till mötena som vanlig medlem? Tack Florence!

Henry, Florence, Sture och Lisbeth

Alla tre avgående har tidigare blivit belönade med PRO:s förtjänsttecken.

I år fick Majvor Hansson och Kristina Jönsson förtjänsttecken.

Så var det frågan: Vilka är det som kramas?

Jo, "köket" Majvor, Ingrid och Florence som uppvaktade Henry med blommor. Samtidigt fick också Florence själv blomster av köksvännerna.

Flera bilder från årsmötet under "BILDER".

Text och bild: Kristina Jönsson