Förening Ramsele-Edsele

PRO-dagen i Junsele djurpark 2018

Personer framför träd

PRO-dagen i Junsele djurpark 29/5 2018

Vädrets makter var helt på vår sida denna fina dag i slutet av maj då PRO Sollefteå Samorganisation arrangerade fest i Junsele djurpark. Inbjuden gäst var vår ordförande i PRO Riks Christina Tallberg.

Ramseleorkestern Ramzel och duon Pär-Åke Stockberg/ Klas Norberg underhöll växelvis under dagen.

Ramzel

Klas Norberg och hans ackompanjatör (i bakgrunden) Pär-Åke Stockberg

PRO Riks ordförande Christina Tallberg höll ett halvtimmeslångt anförande då hon bland annat talade om

• hur det startade på 1940-talet med bildandet av pensionärsföreningar
  • studiecirklarnas betydelse, samvaro men också tillägna sig nya kunskaper
  • att det är alltför många som inte söker bostadstillägg. Hon betonade att det är inte bidragutan tillägg till pensionen
  • 2018 års kongress med 322 motioner att behandla bland annat om PRO:s krav att tandvården bör ingå i hälsovården och falla under högkostnadsskyddet

Christina avslutade sitt tal med en dikt av Tage Danielsson:

En droppe droppad i livets älv

Har ingen kraft att flyta själv

Det ställs ett krav på varenda droppe

Hjälp till att hålla de andra oppe.

Christina Tallberg och ett gäng PRO:are från Ramsele vid lunchbordet

Efter en dag i djurparken med utfodring av tigrarna på programmet så känns det helt rätt med en tiger som minne från det här tillfället. Sollefteå Samorgs ordförande Johnny Löfstrand överlämnade också lite färdkost i form av skorpor bakade i Junsele.

Text och bild: Kristina Jönsson