Förening Örnsköldsvik

Verksamhetsberättelse för år 2023

Styrelsen för PRO Örnsköldsvik ansluten till PRO riksorganisation avger härmed följande redogörelse för verksamheten 1 januari – 31 dec 2023.

Styrelsens sammansättning

Ordförande Lage Dahlquist

Vice ordförande Anitha Olsson

Sekreterare Eva Sonidsson

Kassör Elsy Sjöberg

Studieorganisatör Lars Dahlkvist

Ledamot Marika Palmkvist

Trivselgrupp Britt Thunberg

Representation

Under verksamhetsåret har vi haft 9 protokollförda sammanträden och 8 medlemsmöten förutom Årsmötet. Föreningen har representanter vid distriktet, samorganisation.

Ekonomi

Föreningens ekonomi är stabil. Hänvisar till bifogad balans och resultaträkning. Styrelsen föreslår att årets resultat balanseras i ny räkning.

Föreningens medlemsantal

Vid årets slut var medlemsantalet 650

Avlidna medlemmar

Under året har 24 medlemmar avlidit, vi minns våra medlemmar som lämnat oss.

Mötesverksamhet

Januari.

Många medlemmar kom till mötet och informerades om bland annat KPR (Kommunala pensionärsrådet), trippelskapet och ”Tennis på Studs” som engagerar många att komma till Mattsborgen och spela denna hälsosamma sport. Anitha Ohlsson slog ett slag för kallbadet vid Friluftscentralen. Vi informerades om Resor av Lage Dahlquist och av Lena Svensson Trivselgruppen om en Pubkväll som kommer i mars på Tre Bröder. Underhållningen fick vi av KALAS som spelade och gjorde en uppskattad Quiz-tävling.

Februari

Årsmötet var som vanligt ett välbesökt möte med sedvanliga årsmötesförhandlingar. Carolina Sondell var inbjuden att vara ordförande för mötet som hon skötte galant. Lage informerade om kommande resor och aktiviteter. Maj Kristofferson informerade om prova på träning på Friskis och Svettis. Kerstin Nordström uppmuntrade oss att komma på Skyttis och spela Boule. Kultändarna stod för dagens underhållning.

Mars

Anitha Olsson vice ordförande hälsade alla välkommen och särskilt till Fredrik Holmgren från Örnsköldsviks kommun som var inbjuden att informera om vad som är på gång i kommunen. Sven Roger underhöll på mötet.

April

Lage hälsade oss välkommen på mötet och vi fick information om senaste mötet med KPR. Ivar Svensson berättade om den välbesökta Friluftsdagen vid Hörnsjön med korvgrillning och frågesport. Han bjöd också in till en resa till Forså kvarn som planeras att genomföras i maj. Los Panjos 7 mannaband stod för underhållningen denna eftermiddag.

Maj

Sista mötet innan sommaruppehållet genomfördes på Själevads Hembygdsgård tillsammans med Domsjö och Själevads PRO-föreningar. En uppskattad dag ute i det fria med många deltagare som snöt av underhållning och diverse förtäring.

Juni-Juli

Tog vi sommarledigt och laddar inför hösten

Augusti

På det här mötet var Åsa Lindestam, ordförande i PRO Riks tidigare vice talman, inbjuden att delta på mötet. Hon berättade lite om sin bakgrund men mest vad som är på gång i PRO och vikten av att vi värvar fler medlemmar för att bli starkare att kunna påverka framöver. BEA stod för underhållningen.

September

På detta möte fick vi information av LP Stiftelsen och deras verksamhet, vilken verkligen är behjärtansvärd. Svea Bylund stod för underhållningen och gjorde roliga berättelser om hur det är att bo hemma och känna sig ensam.

Oktober

Vi fick oss en kort utbildning i HLR från Räddningstjänsten för att veta hur vi ska agera om man ser någon få ett hjärtstopp. Ulf Järnankar från Härnösand stod för underhållningen och vi bjöds på gott fika.

Hoppade vi över och går på

December

Då kom Lucia på besök med vacker sång och vi fick smaka på risgrynsgröt, skinksmörgås, kaffe och kaka. David Widén läste text ur julevangeliet. Vanja Lindstedt från IOGT-NTO berättade om vilka alkoholfria drycker som finns och berättade om ”En vit jul”. Ordförande tackade alla för det gångna året och önskade alla en Riktigt god Jul och ett Gott Nytt År.