Förening Örnsköldsvik

• 9. Beslut om ansvarsfrihet

Kaffe serveras

• 10. Val:
  1. Ordförande 2 år (nuvarande Lage Dahlquist)
  2. Studieorganisatör 2 år (nuvarnade Lars Dahlqvist)
  3. 1 ledamot 1 år (nuvarande Britt Thunberg)
  4. 1 ledamot 2 år (nuvarande Marika Palmqvist)
  5. 1 revisor 1 år (nuvarande Margit Söderström)
  6. 1 revisor 1 år (nuvarande PG Forslund)
  7. 1 revisorersättare 2 år (nuvarande Hans Schelin)
  • 11. Medlemmarna har ordet
  • 12. Avtackningar
  • 13. Årsmötets avslutning

Verksamhetsberättelse för år 2021

Styrelsen för PRO Örnsköldsvik ansluten till PRO Riksorganisation avger härmed följande redogörelse för verksamheten 1 januari – 31 december 2021.

Styrelsens sammansättning

Ordförande Lage Dahlquist
Vice ordförande Anitha Olsson
Sekreterare Benka Forsberg
Kassör Elsy Sjöberg
Studieorganisatör Lars Dahlqvist
Ledamot Marika Palmqvist
Trivselgruppen Britt Thunberg

Representation
Under verksamhetsåret har vi haft 8 protokollförda styrelsemöten och 5 medlemsmöten förutom årsmöte. Föreningen har representanter vid Distriktets, Samorganisationen och ABF:s årsmöten.

Ekonomi
Föreningens ekonomi är stabil. Vi hänvisar till bifogad balans och resultaträkning.
Styrelsen föreslår att årets resultat balanseras i ny räkning.

Föreningens medlemsantal
Vid årets slut var medlemsantalet 582 st.

Avlidna medlemmar
Under året har 17 medlemmar avlidit. Vi minns våra medlemmar som lämnat oss.

Mötesverksamhet 2021.
Januari och februari
månads medlemsmöten blev inställda på grund av coronapandemin.

Mars. En trevlig dag blev det den 23 mars då det anordnades en uteträff vid Höglandssjön. Ett trettiotal medlemmar som kom var glada över att få ses igen. Alla fick gå en tipsrunda innan det bjöds på kaffe och gott fikabröd. Efter kaffet blev det prisutdelning med presentkort och skraplotter. En mycket trevlig dag ute i det fria.

April, maj, juni och juli blev det heller inga medlemsmöten då Coroa fortfarande höll ett grepp om oss alla.

Augusti. Det blev både glatt och roligt den 31 augusti i IOGT-lokalen då det var dags för ett försenat årsmöte. Ordförande Lage var både glad och lättad över att vi äntligen kunde ses igen. Årsmötet med mötesordförande Lasse Eriksson blev inte långvarigt då alla punkter klubbades igenom med godkännande av medlemmarna. Den nybildade pensionärsgruppen "Los Pangsjos" underhöll oss och det blev en härlig stämning i lokalen.

September. Den 30 september var det dags för ett nytt medlemsmöte. Denna gång informerade Lars Dahlqvist om PRO:s kravlista till kongressen som är en diger histora och Lars tyckte att vi pensionärer måste börja agera på alla de frågor och krav som finns att ta itu med. Åter igen spelade "Los Pangsjos" och det blev rena discostämningen på detta möte. Köksgruppen bjöd på mycket gott fika.

Oktober. Medlemsmötet skulle hållas i Pingstkyrkan, men då det var upptaget flyttades mötet till början av november.

November. Den 3 november flyttades våra medlemsmöten till Pingskyrkans festvåning. På detta möte anlitades KaLas för att underhålla oss med både quiz och härliga låtar som vi fick lyssna till. Gott fika som vanligt bjöds vi på och bra uppslutning av medlemmarna.

December. Runt hundra medlemmar kom till Pingstkyrkans festvåning den 7 december. Det serverades glögg och pepparkakor vid entrén av personalen iklädda tomteluvor. Efter att Lage Dahlquist hälsat välkommen tågade Lions lucia med tärnor in i salen och bjöd på stämningsfull sång. Lars Dahlqvist pratade om att han ville bilda en grupp som kunde arbeta med alla de frågor och krav som finns att ta upp. Chris O'Berg från Härnösand underhöll med härliga låtar på piano som " Boogie Woogie", "Tomtarnas vaktparad" och "Slädfärd". Köksgruppen bjöd på en god jultallrik med kaffe och gokaka till efterrrätt. Lotter såldes och vinsterna var inslagna julklappar. Lage tackade alla som kommit och önskade en God Jul och på återseende 2022.

Boule
Under sommarhalvåret har det spelats boule på Skyttis varje måndag och torsdag. Det har varit mycket bra uppslutning hos medlemmarna. Nämnas kan att PRO Ö-vik blev trea i kommunserien, den bästa placeringen sedan 2011.
Majlis Nilsson, Kjell Hansson

Resor
De resor som har arrangerats under året är en resa till "Mitt-revyn", musikalen "Saturday night fever" i Stockholm, hemlig resa till Hernö Gin, dagskryssning till Wasa och julmarknad i Rundvik.
Lage Dahlquist, Lars Dahlqvist

Vävstugan
Vävstugan som är belägen på Örnsköldsgatan 3 B har haft öppet måndagar-torsdagar. 8 väverskor har trivts tillsammans och fler är välkomna att vara med. Under sommarmånaderna har vävstugan varit stängd.
Britt Thunberg, Marlene Wiberg

Tennis på studs
Ett lättsamt spel har bedrivits som kallas "Tennis på studs" i Mattsborgen tennishall. 16 pensionärer har träffats varje tisdag och spelat med kort racket och skumgummiboll. En mycket trevlig samvaro som börjat med fika och sedan tennisspel en timme.
Lage Dahlquist

Slutord
På grund av Coronapandemin blev det 5 medlemsmöten under året. På dessa möten har det varit mycket god uppslutning. Under år 2022 kommer våra medlemsmötena att äga rum på onsdagar i Pingstkyrkans festvåning. Styrelsen tackar alla förtroendevalda och andra medlemmar för allt arbete som lagts ner på vår förening under året. Vi tar gärna emot förslag på förbättringar för att alla ska trivas i vår förening.

Lage Dahlquist Anitha Olsson Elsy Sjöberg
Ordförande Vice ordförande Kassör

Bengt-Evert Forsberg Lars Dahlqvist Marika Palmqvist
Sekreterare Studieorganisatör Ledamot

Britt Thunberg
Trivselgruppen

Här kan ni berätta mer om föreningens verksamhet.