Förening Gullänget

Medlemsträff 2 maj

KALAS HOS PRO GULLÄNGET

PRO GULLÄNGET bjöd in till medlemsträff i vårsolens glans torsdagen den 2 maj. Gnistan blev i vanlig ordning platsen för fakta, förtäring och festlig underhållning.
Det var KaLaS som stod för musiken och ett klurigt quiz fick tävlande att bry sina hjärnor och söka svar i minnets gömmor. Duon KaLaS består av Karin Tängström och Lasse Sjöman, som spelar, sjunger och bjuder på trevligt mellansnack.

Lage Dahlqvist, som också var inbjuden för att roa publiken, tog till orda och presenterade en enkel och rolig aktivitet, nämligen tennis på studs.
Då Lage är ordförande i Öviks PRO så var han en av dem som introducerade spelet där för ett par år sedan och det hela väckte stort intresse.
Nu spelar nämnda förening tennis med studs på tisdagar inne i tennishallen Mattsborgen i Domsjö.
Nämnda tennisspel är en förenklad variant, som passar äldre spelare. Bollen är av en mjuk sort, racketarna har något kortare handtag och det är tillåtet att bollen får studsa två gånger innan den slås över till motståndarlaget.

Tennis på studs är en sport som växer och flera klubbar i landet har hängt på. Även om det är svårt i början, så blir man en ny Björn Borg till sist, menar Lage, som ofta kan ses med glimten i ögat.

Efter kaffe med god macka så tog vår studieorganisatör Gunnel till orda. Gullängets PRO kan ses som pionjärer ifråga om studiecirklar i hjärt- och lungröntgen och kan även anordnas kommande höst om intresse finns. Tunnbrödsbakning kan ske i cirkelform om flera anmälningar kommer in. I övrigt nämnde Gunnel att resan till Västanåfallet den 25 juli planeras.

Ordföranden Eva tackade köket, underhållarna och publiken som bidragit till en fin trivselstund. Hon informerade om att PRO Riks har flaggat om en dansvecka, som ordnas runt om i landet under maj månad. PRO Gullänget och tre andra föreningar ordnar danskväll på Gnistan den 22 maj mellan 18.00-21.00. Ronnie Sahlén sjunger och spelar danslåtar. Det blir gratis inträde.
Eva upplyste även om att PRO Gullänget ordnar utomhusfest i Arnäs Hembygdsgård den 11 juni och då medverkar Robin Hörnkvist med det musikala.

Alla medlemmar är välkomna att sätta fräs på hembygdsgården i Arnäs.

Text: Ulla Jonsson Foto: Lars Strömgren