Förening Gullänget

Medlemsträff 4 april

INNEHÅLLSRIK TRÄFF med PRO på Gnistan

PRO Gullänget anordnade en medlemsträff på Gnistan den 4 april och ordföranden Eva Grundberg kunde hälsa ett 70-tal medlemmar välkomna.

Annette Lindfors, som är PRO:s representant i KSR, Kommunala Seniorrådet, gav en uppskattad information om en del äldrefrågor.

I Örnsköldsviks kommun är mer än 34% av befolkningen pensionärer, således ungefär 4500 personer, som siffran visade vid senaste räkningen år 2022. I KSR är äldre från skilda föreningar invalda. Representanter från PRO, SKPF, SPF och RPG får således i samband med fysiska möten med en kommunpolitiker samråda och ömsesidigt utbyta frågor rörande äldres villkor. Även ett öppet möte där allmänheten bjuds in sker årligen.

Under PRO Gullängets medlemsträff fick de närvarande fylla i en skriftlig blankett gällande framtida önskemål exempelvis ifråga om avgifter, äldreboenden, kosthållning, friskvård och kommunal service, då det är viktigt att vara delaktig ifråga om kommande behov inom äldrevården. Annette tar med sig det skrivna till kommande KSR möte i slutet av april.

Gunhild tog sedan tillfället i akt och meddelade att kurs i tunnbrödsbakning startar inom kort, en resa till Västanåfallet planeras och vinstdragning på inlämnade friskvårdskort sker på nästa medlemsmöte.

Andreas Nilsson var dagens underhållare och han bjöd på godbitar ur Alf Robertssons visskatt. Denne bodde i Nashville under några år på 1970-talet och kom att gilla countrymusik. Han översatte texten till svenska och sångerna präglades av kännbara levnadsöden. ”Hundar, ungar och hembryggt äppelvin” är nog den mest minnesvärda.
Sånger som nu framfördes vittnade således om livets baksida till stor del. Andreas vackra sångröst var berörande och han fick ljudliga applåder som tack.

Avslutningsvis tackades kökspersonalen för en god och smakrik soppa och Annette och Andreas fick lovord för sina framträdanden.

Vid nästa möte den 2 maj kommer KaLaS att roa oss och det blir även annat förståss.

Vi ses!
Ulla Jonsson