Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Tidning

Äldre känner sällan igen sig i reklam och fler män än kvinnor uppger att de aldrig känner igen sig i reklamen. Foto: Pixabay.

Kategorier:
Publicerad:

Äldre upplever diskriminering i medier

77 procent av alla svenskar anser att det är viktigt att kunna spegla sig i nyheterna. Men många äldre anser att de syns allt för sällan i både medier och reklam enligt ny undersökning som sett över mediebilden i Sverige.

Äldre mellan 57 och 80 år säger att de ibland eller aldrig kan spegla sig i media och reklam som syns på tv och män anser oftare än kvinnor att de inte är representerade i media. Det visar den nya undersökningen Rättvisaren 2021, som gjorts i samarbete med Mediekompaniet och Kantar Sifo. De har undersökt hur fem olika generationer ser på sin egen roll och sammanhang i Sveriges medieklimat. Över 2000 personer mellan 16 och 80 år har deltagit i studien, de äldsta födda under andra världskriget och de yngsta vid millennieskiftet.

Viktigt att ”kunna se sig själv”

Att känna sig representerad i mediebilden handlar om att kunna identifiera sig i de människor som figurerar i innehållet i fråga om ålder, kön, utseende och livsstil. Det handlar om så väl media som det innehåll som finns i kommunikation från företag.

Undersökningen från Mediekompaniet och Kantar Sifo visar bland annat att tre av fyra personer tycker att det är viktigt att kunna spegla sig i de nyheter och reklam man ser på tv. Samtidigt uppger äldre att deras åldersgrupp allt för ofta skildras i negativa sammanhang i jämförelse med yngre, till exempel när rapporteringen handlar om olyckor eller bristande vård.

– Det är något som alla typer av medieaktörer måste fundera på när man omtalar en person eller grupp i samhället, är det alltid ur samma perspektiv? säger Ricki Rebecka Petrini till TT.

Äldre känner sällan igen sig i reklam och fler män än kvinnor uppger att de aldrig känner igen sig i reklamen. Flera nämner en irritation över att reklam i så hög grad riktar sig till yngre personer och yngre kroppar, och även att produkter i sig är utformade för en yngre demografi. Även de med svagare ekonomi känner sig oftare inte representerad i reklamen.

Jämställdhet i media

De som reflekterar en del kring jämställdhet är i huvudsak kvinnor i alla generationer, enligt undersökningen. Flertalet kvinnor uppger att de anser att kvinnor får ta mindre plats i nyheter som till exempel handlar om sport. I debatter tycker flertalet att det är mer förekommande att kvinnor avbryts mer än vad män gör. Och när det handlar om nyheter relaterade till brott där kvinnor är offer, är man kritisk till att det rapporteras om hur kvinnan betedde eller klädde sig.

Vill du läsa mer om undersökningen, läs vidare här! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Text: Cecilia Corfitsen