I ett mörkt rum håller någon i ett bankkort framför en datorskärm.

PRO vill att fler tar ansvar för att stoppa bedrägeribrotten. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Pensionärers ekonomi
Publicerad:

Tre av tio pensionärer utsatta för bedrägeriförsök senaste året

Pensionärers utsatthet för bedrägerier är hög. Det visar en ny medlemsundersökning från PRO.

PRO:s Pensionärsbarometer undersöker regelbundet medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer, med cirka 34 000 respondenter från hela landet. Den senaste undersökningen visar att tre av tio pensionärer, 29 procent, har utsatts för minst ett bedrägeriförsök det senaste året. Drygt en av tio, 13 procent, har drabbats flera gånger.

PRO: Dags för lagstiftning

I dag träffar justitieminister Gunnar Strömmer och finansmarknadsminister Niklas Wykman ledande företrädare från bankerna, för att diskutera hur de kan motverka bedrägerier.

–Hur många fler pensionärer ska behöva förlora sina livsbesparingar innan vi ser krafttag från regeringen och bankerna? Det räcker inte med informationskampanjer, nu är det dags att lagstifta om krav på förebyggande åtgärder och att bankerna ska ersätta sina kunder om deras tjänster inte är tillräckligt säkra, säger Åsa Lindestam, ordförande för PRO.

Antalet bedrägerier ökar kraftigt

Enligt BRÅ Länk till annan webbplats. anmäldes drygt 238 000 bedrägeribrott under 2023, vilket var en ökning med 22 procent jämfört med året innan. Antalet anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden Länk till annan webbplats. mot bankerna ökade också under 2023, till stor del kopplat till olika former av bedrägerier.

–För den som drabbas av bedrägerierna är det inget mindre än en katastrof, och anmälningarna bara ökar och ökar. Men alldeles för få brott blir uppklarade och ännu färre får tillbaka sina pengar. Det är inte rimligt att pensionärernas besparingar ska fortsätta finansiera kriminell verksamhet på det här sättet, säger Åsa Lindestam.

PRO:s Pensionärsbarometer undersöker medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer och genomfördes den här gången 24 april–5 maj. 33 757 personer över 65 år svarade.

Text: PRO