Par på ett dangolv i rosa och lila belysning

PRO:s nationella dansvecka pågår mellan 29 april och 5 maj. Foto: Mostphotos.

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Nu börjar PRO:s dansvecka

Den 29 april inleds PRO:s nationella dansvecka, som arrangeras för första gången. Med arrangemang från Kiruna i norr till Malmö i söder vill PRO inspirera till mer dans i organisationen.

Dans är en klassisk PRO-aktivitet, men pandemin satte stopp för det mesta. Nu ökar dock aktiviteten igen. I dagsläget har ett 40-tal PRO-föreningar och distrikt annonserat arrangemang under dansveckan, som pågår till den 5 maj.

Se lista på orter med arrangemang här

Det blir dans i alla former från klassiska PRO-danser med orkester till disco med DJ, sittdans, salsa och linedance. Dans är ett brett begrepp och både PRO-medlemmar och andra nyfikna kommer att få chansen att testa nya saker under veckan.

–Det är riktigt hälsosamt att dansa! Vi får gemenskap och motion och dansen kan förbättra både hälsan och minnet. Det behövs mer dans i alla åldrar men just äldre personer har mycket att vinna på att ta en svängom, säger Ola Nilsson, sakkunnig i hälsa och friskvård på PRO.

Ola Nilsson är också upphovsman till en dansveckans egen signaturmelodi – ”Det är dans hos PRO”. I flera av evenemangen kommer låten att spelas av medverkande orkestrar. Lyssna på låten här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Bland de PRO-föreningar som deltar i dansveckan finns Ljungby, Huddinge och Kiruna. Läs om deras förberedelser i PROpensionären: Så laddar PRO-föreningarna inför dansveckan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Text: PRO