Åsa Lindestam i talarstolen på PRO:s kongress

Kategorier:
Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO under 2022 – En sammanfattning av året som gått!

Den här veckan återgår många till vardagen och rutinerna. PRO passar på att blicka tillbaka på året som varit. Nu laddar vi för ett 2023 som vi tar oss an med full kraft!

PRO som organisation vilar på två ben. Det första är gemenskap och står för alla de aktiviteter som våra 1 200 föreningar och 26 distrikt årligen genomför. Vi spelar boule, tävlar i frågesport i PRO-vetarna och har pubaftnar. Det andra benet är vårt opinionsbildande arbete där vi kontinuerligt arbetar för att förbättra pensionärers levnadsvillkor. Våra prioriterade intressepolitiska frågor är: att höja den allmänna pensionen, en äldreomsorg av hög kvalitet och sänkta kostnader för tandvård.

Året som varit

Riksmästerskapen
PRO:s riksmästerskap gjorde under 2022 en efterlängtad comeback med fysiska träffar. Äntligen kunde vi ses igen och tävla i boule, golf, orientering, bowling och frågesport. Vi vill passa på att återigen säga grattis till 2022 års vinnare och vi ser fram emot att se om ni kan försvara era titlar under 2023. 😊

Kongressen och Åsa Lindestam
Under året höll PRO kongress och en ny styrelse och en ny ordförande vid namn Åsa Lindestam valdes. PRO tackade av för Christina Tallberg, som tidigare var ordförande för PRO. Under kongressen hanns det med både festliga aktiviteter och viktiga politiska diskussioner med videohälsningar från både Magdalena Andersson och Ulf Kristersson.

Friluftsdagen
PRO:s friluftsdag anordnades traditionsenligt. En dag då vi försöker komma ut och motionera på olika sätt och sätta både den fysiska och psykiska hälsan i fokus. I år ägde friluftsdagen rum den 22 september och pensionärer från hela landet gjorde alltifrån att spela boule till att gå tipspromenad.

Pensionerna
En av PRO:s viktigaste uppgifter är att ta tillvara våra medlemmars intressen. Att höja den allmänna pensionen är därför en fråga som stått i fokus under valåret. PRO anordnade en stor namninsamling till stöd för höjd pension som samlade över 65 000 namn. Åsa Lindestam har också skrivit både debattartiklar och diskuterat pensionsfrågan i till exempel Pensionsmyndighetens webbinarium

Äldreomsorgsrapporten
PRO har under året också släppt en rapport med förslag på flera åtgärder om hur äldreomsorgen kan förbättras och stärkas. Vi skrev också en debattartikel i SvD med fokus på frågan.

Under 2023 ska vi fortsätta att växla upp arbetet med våra prioriterade frågor. Vi kommer också självklart att fortsätta anordna gemenskapsaktiviteter som sätter att träffas och umgås i fokus.

Text: PRO