Vi stödjer inte din webbläsare!

Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare för en bättre upplevelse.

Bilder på sedlar och ett litet hus

Foto: Roland Magnusson/Mostphotos

Kategorier:
Övrigt
Publicerad:

Testa om du har rätt till bostadstillägg

Nu är 2023 här och samtidigt pekar mycket på att Sverige går in i en lågkonjunktur. Detta samtidigt som inflation gör att mycket blir dyrare. Via pensionsmyndighetens hemsida kan du testa om du har rätt till bostadsbidrag.

Inför ett nytt år är det många som funderar över sin ekonomi och hur 2023 ska bli rent ekonomiskt. Har jag råd att spara? I så fall hur mycket? Eller är det tvärtom så att jag kanske får svårt att få ekonomin att gå ihop i det nya året?

Vi på PRO får ofta frågor om bostadstillägg, det är svårt för oss att svara eftersom det är en fråga om en individuell prövning. Vi vill därför nu i det nya året passa på att tipsa om en tjänst som finns på pensionsmyndighetens hemsida där du kan ge dig själv ett preliminärt besked om du har rätt till bostadstillägg eller inte. Det är en bra tjänst att använda innan du söker.

Vad behöver jag göra?

Du klickar på den här länken för att komma direkt till pensionmyndighetens hemsida. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Där fyller du i alla uppgifter kring din ekonomi och din levnadssituation som de frågar efter och du får sedan ett preliminärt besked kring din rätt till bostadstillägg.

Text: PRO