Åsa Lindestam delar ut pris till vinnarna från PRO Horred

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

PRO Horred blev årets främsta PROvetare

Riksfinalen i PROvetarna genomfördes 1 november i Stockholm. Fem vinnarlag från respektive regionfinal gjorde upp om segern. Laget från PRO Horred ledde från start till mål och lyckades hålla undan hela vägen i en mycket jämn tävling. De vann med 30 poäng av 36 möjliga, före silvermedaljörerna från PRO Eslöv och PRO Torvalla som knep bronset.

Förutom topptrion deltog även lag från PRO Malung och PRO Burseryd-Broaryd som blev fyra och femma. Men alla är ju vinnare här idag, hävdade Marie Näslund, samhällspolitisk chef på PRO, som var dagens ”lekledare”. Hon höll ihop tävlingen och blandade mellansnack och supportrarnas hejarramsor med uppläsning av frågorna. Domare var Frida Enroth, som hade full koll på poängen, samt PRO pensionärens chefredaktör Åke Persson som gav de rätta svaren kryddade med extra faktakunskaper och kuriosa.

Men under frågorna rådde koncentrerad huvudbry och tystnad. När väl lagen fått sina frågepapper och lekledaren sagt orden ”Var så god och vänd!” hördes inget mer än viskande röster och ljudet från de prasslande konferenskaramellerna under den två minuter långa betänketiden. Endast i två av de tolv ämnesområdena lyckades alla lagen få full pott: Bibeln och Salt & peppar. Den svåraste frågan handlade om Bröder & systrar där inget av lagen hade full koll på bröderna i Beach boys och endast PRO Eslöv visste namnet på Linus syster i Snobben-serien.

PRO Horred tävlade i riksfinalen för andra gången

Vinnarlaget från PRO Horred bestod av veteranerna Ingela Norström Nordin och Börje Strid samt Agneta Strid som kallats in som reserv till riksfinalen. Ingela och Börje har varit med i föreningens lag sedan 2016. De deltog i riksfinalen redan 2017 som då avgjordes på Seniormässan i Umeå. Då blev laget fyra. I år vann de både distrikts- och regionfinalen tillsammans med Jan Torefalk som inte hade möjlighet att delta i riksfinalen.

Efter en rafflande redovisning av resultatet på sista frågan avslutades tävlingen med prisutdelning. PRO:s ordförande Åsa Lindestam delade ut medaljer och presentkort. Dessutom förärades vinnarlaget vandringsprisbucklan som nu får bo hos PRO Horred fram tills nästa års riksfinal.

Fem frågor till PRO Horreds vinnarlag

Ni fick hårt motstånd redan i regionfinalen i år?
Ja, fjolårssegrarna PRO Alingsås ledde regiontävlingen till näst sista frågan, säger Börje. Och efter sista frågan stod det lika. Det krävdes sex utslagsfrågor för att vinna.

Vilken utslagsfråga gav er vinsten?
Vi visste vilket år Adolf Hitler försökte genomföra den misslyckade ”Ölkällarkuppen”. Det var 1923, säger Ingela och Börje i kör.

Vad tyckte ni om frågorna i riksfinalen?
Det var väldigt lätta frågor i år, svarar Ingela. Och inte så mycket om sport och teknik. Eller matte och historia som är de frågor jag är bäst på.

Vilka styrkor har ni andra i laget?
Börje är väldigt allmänbildad, menar Agneta. Allt fastnar! Och han har väldigt bra minne för sångtexter. Det är jag kass på.

Vad kunde du som nykomling i laget bidra med i tävlingen?
Jag kunde tv-serien Tunna blå linjen, svarar Agneta. Så det kunde jag bidra med. Och jag läser mycket. De gör vi alla i laget. Jag har inte riktigt fattat att vi har vunnit än, avslutar hon och skrattar. Jag fick bara glida in på ett bananskal!

Resultat i riksfinalen i PROvetarna 2022:

1. PRO Horred, 30 p
Ingela Norström Nordin, Börje Strid, Agneta Strid