Fotografi av Åsa Lindestam

Gemenskap & aktiviteter
Publicerad:

Lär känna vår ordförande Åsa Lindestam

Åsa Lindestam valdes på kongressen 2022 till PRO:s nya ordförande. I veckan har det gått drygt 100 dagar sedan hon tillträdde det nya uppdraget. Vi uppmärksammar det genom att intervjua henne inför höstterminen med PRO. Åsa Lindestam har tidigare varit vice talman i Sveriges riksdag, riksdagsledamot och rektor. Hon bor i Gävleborg med sin man Sven-Erik. Åsa är PRO:s elfte ordförande och den andra kvinnan på posten.

Hej Åsa, vad tänker du om den politiska hösten ur PRO:s synpunkt?

Som PRO:s ordförande är de politiska prioriteringarna alltid givna. Mitt jobb är att tillsammans med resten av styrelsen, distrikten, föreningarna, medlemmarna och kansliet att driva våra medlemmars intressen och föra deras talan. Det innebär att stå upp för alla pensionärers intressen, varje dag!

Jag tänker att en fråga som kommer vara oerhört viktig under hösten och vintern är pengarna. Vad tänker vi oss att en pensionär ska leva av om inte sin pension? Då måste den vara anständig och värd namnet. Vi kan inte ha den situation vi har i Sverige idag, det är helt oacceptabelt. Det ska jag påminna alla politiker om, oavsett färg, samt det gänget som flyttar in i Rosenbad. De ska bli varse att PRO är stora, starka och tänker ta den här fajten på riktigt.

Sen vill jag passa på att nämna äldreomsorgen och tandvården också. Två frågor som vi i PRO brinner för och som kommer aktualiseras under hösten, inte minst nu när den nya äldreomsorgslagen ska ut på remiss.

Och vad tänker du kring PRO-gemenskapen under hösten?

Där tänker jag på mycket! Jag vet att många äldre i Sverige idag vittnar om ensamhet. Jag hör deras historier om barn och barnbarn som har mycket med sitt, och ibland kan det vara många timmar ensamhet i veckan, särskilt om man bor själv.

Det är faktiskt en av de saker som jag är allra stoltast över med att få vara PRO:s ordförande. Att jag varje dag känner - vi gör faktiskt skillnad på riktigt med vår verksamhet! Vi anordnar alltifrån sykvällar, bouleturneringar och pubafton, inte bara för det är trevligt utan också för att vi vet att människan är ett flockdjur som behöver varandra för att leva. En sak jag velat prova är den nya trenden gåfotboll. Det verkar så kul och bra motion!

Hur ser du på ordet pensionär?

Jag gillar det ordet men jag märker ibland att många jag träffar som är yngre förknippar det ordet med att man behöver en massa hjälp och stöd. Att vara pensionär innebär olika saker beroende på vem man är. Vissa behöver mycket stöd men långt ifrån alla, jag vill vara med och öka kunskapsnivån om vilka vi pensionärer är, vad vi kan bidra med och vad vi kan!

Text: PRO